دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

جزئیات طرح ایران درباره سوریه که ترکیه آن را به امید براندازی اسد رد کرد

به گزارش مشرق، گزارشی که به تازگی یک نهاد بین‌المللی منتشر کرده به شرح جزئیات مذاکرات محرمانه بین ایران و ترکیه در سال 2013 درباره صلح در سوریه پرداخته است.

این گزارش که «گروه بین‌المللی بحران» روز دوشنبه آن را درباره روابط ایران و ترکیه منتشر کرده به مصاحبه با مقام‌های ارشد کشورها استناد می‌کند. 

این گزارش عنوان می‌کند که در سپتامبر سال 2013، یعنی سه ماه پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، تهران طرحی برای صلح در سوریه تقدیم ترکیه کرد که پس از مشورت با ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنظیم شده بود. 

طرح ایران به شرح گام‌های ایجاد آتش‌بس در سوریه، ایجاد دولت وحدت ملی و اصلاح قانون اساسی با هدف محدود کردن قدرت رئیس‌جمهور این کشور می‌پرداخت.

مهم‌ترین نکته اینکه، ایران پیشنهاد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه زیرنظر سازمان ملل متحد را نیز مطرح کرده بود.

طرح مورد نظر موضوع چندین ماه بحث و رایزنی میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه بود اما در نهایت بر سر نقش آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به شکست منجر شد.

از محمد جواد ظریف در این گزارش نقل شده است: «ما روی همه جزئیات توافق کردیم، غیر از بندی در گام نهایی این طرح که خواستار برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل بود.»

وزیر خارجه ایران افزوده است: «رهبران ترکیه می‌خواستند اسد از (شرکت در انتخابات) منع بشود. من این نکته را مطرح کردم که در یک انتخابات با نظارت بین‌المللی جایی برای این نگرانی نیست، به ویژه اگر، آن طور که ترکیه معتقد است، اسد سابقه‌ای وحشتناک و حامیانی اندک داشته باشد. اما داوود اوغلو قبول نکرد و تلاش ما به ثمر ننشست.»

«عبدالله گل»، رئیس‌جمهور وقت ترکیه در آن زمان به گروه بین‌‌المللی بحران گفت: «دولت ما در صدد توافق با ایران نبود، چون فکر می‌کرد که اسد ظرف چند ماه سقوط خواهد کرد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.