دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

جنگنده‌های سوری مواضع داعش در رقه را بمباران کردند

خبرگزاری فارس: جنگنده‌های ارتش سوریه با همکاری نیروی هوایی روسیه مقرهای گروه تروریستی تکفیری «داعش» در شهر «رقه»، مرکز استان رقه در شمال سوریه را بمباران کردند.

مهمترین مناطق بمباران شده در این عملیات هوایی «ملعب البلدی» (ورزشگاه شهر) بود که داعش از آن به عنوان پایگاه آموزش و استقرار عناصر خود استفاده می‌کند.

پس از تصرف شهر رقه توسط داعش، این گروه اماکن ورزشی و عمومی مانند ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را به مقری برای استقرار عناصر و انبار تجهیزات نظامی‌اش مبدل کرد، در حالی‌که هم اکنون شهر رقه، مهمترین پایگاه این گروه تکفیری در سوریه به شمار می‌آید.  

منابع محلی در این خصوص توضیح دادند: در این حملات مدرسه «هنرهای زنانه»، مقر نیروی «حسبه» یا همان پلیس دینی داعش و همچنین ساختمان شهرداری رقه و مقر حزب بعث در این شهر نیز بمباران شد که همگی به مقرهای داعش مبدل شده بودند.

به گفته این منابع این حملات علاوه بر انهدام مقرهای داعش در نقاط مذکور، کشته و زخمی شدن تعدادی از عناصر این گروه از جمله عناصر زن وابسته به گروه موسوم به «کتیبه الخنساء» که پلیس دینی زن داعش شمرده می‌شود، را نیز به دنبال داشت.

منابع مذکور تصریح کردند: پس از بمباران‌ها، داعش اجساد کشته‌ها و زخمی‌های خود را به دو بیمارستان «التولید» و «الطب الحدیث» شهر رقه منتقل کرد.

اما در استان «دیر الزور»، در شرق سوریه، درگیری‌ها بین یگان‌های ارتش این کشور با عناصر داعش در محورهای مختلف روز گذشته (شنبه) نیز ادامه داشت، در حالی‌که گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» موفق به پیشروی در مناطقی از ریف شمال غربی دیر الزور شدند.

درگیری‌ها بین ارتش سوریه و داعش در محورهای فرودگاه نظامی دیر الزور و کوی الصناعه و مقر لشکر 137 ارتش، در غرب شهر دیر الزور، بدون تحقق هرگونه پیشروی از سوی عناصر داعش جریان دارد.

به موازات این درگیری‌ها، توپخانه و یگان موشکی ارتش سوریه نیز مواضع داعش در کوی‌های شرقی شهر دیر الزور و نیروی هوایی نیز مسیرهای ارتباطی و امدادی این گروه در محورهای مختلف شهر را گلوله باران کرد.

در استان حسکه، منابع میدانی کُرد تاکید کردند: نیروهای سوریه دموکراتیک از درگیر بودن داعش در محورهای مختلف دیر الزور و توقف حملات این گروه به ریف جنوبی حسکه، برای ادامه عملیات نظامی و پیشروی در این منطقه استفاده کردند و موفق شدند، پیشروی‌هایی را در مثلث «ریف دیر الزور – ریف رقه – ریف حسکه» محقق کنند.

به گفته این منابع کُرد نیروهای سوریه دموکراتیک ظرف 24 ساعت گذشته تا عمق 50 کیلومتری مثلث فوق الذکر نفوذ کنند که میدان‌های نفتی مهم سوریه مانند الرویشد و پالایشگاه الجویف و شهرک ابو خشب و جاده دیر الزور – رقه – بادیه را به طور کامل دربر می‌گیرد.

اهالی شهر «المیادین»، در ریف شرقی دیر الزور نیز از شنیده شدن صدای شلیک در نزدیکی مرکز رشد و توسعه المیادین که داعش آن را به مقر خود در این شهر تبدیل کرده، خبر داده و تصریح کردند: این شلیک‌ها ناشی از حمله افراد مسلح ناشناس (احتمالا وابسته به نیروهای مقاومت مردمی منطقه) به این مقر بوده است.

پیشتر نیروهای مقاومت مردمی شهر المیادین یکی از خودروهای داعش در نزدیکی بازار دام این شهر را هدف گرفته بودند که انهدام کامل خودرو و کشته شدن 6 داعشی داخل آن را به دنبال داشت.ر

دست برتر ایران در سوریه/نبرد نیابتی ترکیه با ایران

به گزارش افکارنیوز، اندیشکده صهیونیستی «بگین -سادات» در گزارشی به قلم «افرایم انبار» در زمینه «آخرین تحولات سوریه» نوشت: میل جامعه بین‌المللی در خاتمه دادن به نبرد داخلی سوریه با ناتوانی هرکدام از طرف‌های درگیری در اجرای راه حل‌های مرجع خنثی شده است. این درگیری که احتمالا تا مدت زمانی ادامه می‌یابد، مرکز ثقل روسیه و ایران را در امور منطقه‌ای تحکیم بخشیده و در مقابل نیز گزینه‌های اسرائیل را محدود کرده است.

*ضعف عربستان و بهره برداری ایران

نویسنده عنوان داشت: به نظر نمی‌رسد که هیچ کسی به طور کامل قادر به اجرای راه حل خود در حل بحران سوریه باشد. قدرت‌های سنی چون عربستان سعودی و ترکیه سعی نمودند تا «بشار اسد» رییس جمهور سوریه، متحد شیعه ایران را برکنار کنند اما با ضعفی که از خود نشان دادند موجب شدند سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان از آن بهره برداری کنند. حتی کمک‌های آمریکا نیز به شورشیان سوری موثر نبود. ترس بسیار از داعش که در نتیجه فروپاشی عراق و سوریه بود نیز به اندازه کافی برای مقابله با حکومت اسد مستحکم نبود. البته در حالی که مداخله نظامی روسیه قادر شد نفوذ نیروهای اسد در سوریه را تقویت بخشد به اندازه کافی نیز برای بازگرداندن حکومت وی در سطح کشور موثر نبوده است.

 

*بغداد،دمشق، بیروت محور دلخواه ایران

در ادامه این مطلب آمده است: این عرصه موقعیت مبهمی را برای برندگان و بازندگان ایجاد می‌کند اما این ایران است که دست بالا را در امور سوریه دارد زیرا اسد هنوز در قدرت است و این بدان مفهوم است که ایران از نفوذ خود در دمشق استفاد کرده است. دمشق نیز کماکان محور اصلی به سوی بیروت است، مکانی‌که حزب‌الله لبنان ،عامل نبردهای نیابتی ایران حضور موثر قدرتمندی دارد. از این گذشته، بحران سوریه که موجب تهدیدهای داعش در غرب شده است، باعث گشته ایران متحد بالقوه غرب در تلاش برای مهار اسلام‌گراهای سنی منطقه باشد. چنین برداشت‌هایی به ایران در نظارت بر اوضاع عراق  کمک کرده و این کشور هم توانسته با موفقیت مسیر شیعی عراق را که هدف کلیدی این کشور در سلطه بر منطقه و برنامه ریزی برای حضور نیروهای بیشتر است را حفظ کند.

 

*ساز و کار روسیه و عدم تبحر آمریکا در تقابل با واقعیات

 اندیشکده یاد شده نوشت: روسیه نیز به عنوان دیگر نفع برنده بحران سوریه حتی فراتر از مداخله نظامی خود در این کشور که در سپتامبر 2015 رخ داد، سود برد. این کشور موفق شد با فراهم آوردن ساز و کار دیپلماتیک موجب شود تا اوباما نیز نسبت به هشدارهایش علیه بشار اسد و استفاده وی در سلاح‌های شیمیایی دبه درآورد. از سویی دیگر مداخله نظامی روسیه در سوریه علامتی مبنی بر این بود که مسکو متحد قابل اطمینان است. از سویی دیگر آشوب‌های سوریه گواهی فراوان دال بر این بود که آمریکای تحت ریاست «باراک اوباما» در برخورد با  واقعیات خاورمیانه تبحری ندارد.

 

*اقدام نابخردانه ترکیه و حمایت احتمالی ایران از کردها

این اندیشکده محافظه کار رژیم صهیونیستی در جایی دیگر با اشاره به ترکیه و  و خسارت‌های این کشور در ماجرای سوریه بعد از سال‌ها حمایت از شورشیان سوری نوشت: بی ثباتی سوریه تاکیدی بر مرزهای نامطمئن طولانی ترکیه داشت، به طوری‌که این کشور را در معرض حملات خرابکارانه قرار می‌دهد و همزمان نیز سیل فراوان آوارگان بهای اقتصادی را برای ترکیه داشت و حمایت این کشور از داعش به تدریج آشکار شد.

از سویی، در حالی‌که ترکیه آمادگی خود را برای مواجهه با ایران از طریق سوریه و جنگی نیابتی نشان می‌دهد، که تاکیدی بر خطوط نقصان‌دار شیعه و سنی و نیز رقابت منطقه‌ای فارس و ترک است، این شاید منجر به تسریع حمایت ایرانیان از شبه نظامیان کرد که تهدید امنیتی را علیه ترکیه برپا می‌‌دارند، شود. این کشور همچنین در جریان سرنگونی جنگنده روسیه در نوامبر سال 2015 اشتباه محاسباتی نمود زیرا موجب وخامت در موقعیت راهبردی ترکیه با احیا خصومت دیرینه عثمانی و روسیه شد.

 

*اسرائیل در امور سوریه دخالت دارد

در خاتمه این گزارش تحلیلی آمده است: اسرائیل کماکان ناظر فاجعه سوریه همراه با با مداخله دقیق و گاه به گاه هنگامی که منافع امنیتی در خطر باشند، است. هرچند که از بین رفتن تهدید نظامی ارتش سوریه علیه اسرائیل موردی ناپسند نیست اما سنگر ایران در دمشق با کمک‌های قابل توجه روسیه تداوم تهدید امنیتی علیه اسرائیل است زیرا موجب تقویت محور متحدی می‌شود که ایران آن را در خاورمیانه هدایت می‌کند. گشایش جبهه دیگر در ارتفاعات جولان دومین موضوعی است که نیاز است تا ارتش اسرائیل بدان توجه کند.

 ر

درخواست تجمع دانشجویان مقابل وزارت اقتصاد

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دانشجویان به همراه برخی از تشکل‌های دانشجویی در صورت صدور مجوز مقابل وزارت اقتصاد تجمع می‌کنند.

حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با اشاره به قصد برخی از تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری تجمع مطالباتی مقابل وزارت اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به همراه جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نظر دارد در راستای روحیه مطالبه‌گری و مطالبه اقدام عملیاتی در  اقتصاد مقاومتی مقابل وزارت اقتصاد و دارایی تجمع کنند.

وی افزود: برخی از تشکل‌های دانشجویی دیگر از برگزاری این تجمع حمایت کرده‌اند، درخواست مجوز برگزاری این تجمع را ارائه و منتظر دریافت مجوز هستیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در صورت صدور مجوز این تجمع عصر چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود.ر

سوم خرداد؛ رزمایش نیروی زمینی ارتش در منطقه نصرآباد/ برگزاری ۱۷ رزمایش تخصصی در سال ۹۵/ تایید حضور مستشاری نزاجا در سوریه

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در سال ۹۵ چهار رزمایش داریم که اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست‌خبری که صبح امروز(دوشنبه) به مناسبت 29 فروردین سالروز ارتش در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز ارتش، کمک به تشکیل سپاه پاسداران را اولین کمک در اجرای فرمان تاریخی امام توسط ارتش دانست و گفت: برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت روز ارتش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: دیدار با خانواده شهدا در تهران و شهرستان‌ها، تجلیل از بازنشستگان، برگزاری مسابقات ورزشی و قرآن و اذان، سخنرانی فرماندهان در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری مراسم جشن سرباز، برگزاری صبحگاه مشترک، دیدار با وابستگان نظامی در اول اردیبهشت‌ماه، رونمایی از جدیدترین دستاوردها و اجرای رژه در 29 فروردین با حضور رئیس‌جمهور از عمده برنامه‌های گرامی‌داشت روز ارتش است.

امیر پوردستان درباره رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش در سال 95 خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش سرمایه‌گذاری اصلی‌اش روی آموزش‌های عملی است. در سال چندین نوبت رزمایش‌های مختلفی داریم که رسانه‌ای هم نمی‌شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه تمرینات نظامی در نیروی زمینی در 3 بخش تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در سال 95 چهار رزمایش داریم. اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود. فضای این رزمایش‌ها عمدتا دفاعی و نظامی است.

وی افزود: 17 مورد رزمایش تخصصی نیز در سال 95 در حوزه‌های موشکی، پهپادی، جنگ نوین، هوانیروز و رهایی‌گروگان خواهیم داشت. 5 مورد رزمایش در حوزه بحران و مقابله با بلایای طبیعی نیز خواهیم داشت.

امیر پوردستان در حوزه دستاوردهای نزاجا گفت: روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه در مرکز آموزش پشتیبانی از چند دستاورد رونمایی کرده و تحویل‌دهی برخی تجهیزات را داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: سامانه پدافند هوایی بهمن 57 میلیمتری خودکششی، خودروی تاکتیکی کیان 100 درصد بومی و خودروی تجسسی "ان ار بی سی" شهرام رونمایی خواهند شد. تانک چیفتن بهینه‌سازی شده در سال 95 به ظرفیت نیروی زمینی ارتش اضافه خواهد شد. انواع خودروهای سبک و سنگین را در سال 95 تحویل خواهیم گرفت.ر

ردصلاحیت سیدحسن درشکست اصولگرایان موثربود/در دنیا ازمحبوبیت چهره هابرای تقویت نظام استفاده می کنند

سیاست > انتخابات - دکتر حسن غفوری فرد در باره نتیجه انتخابات مجلس با روزنامه ایران مصاحبه کرد.

وی در بخشی از اظهاراتش گفته است:

*حضور بالای شرکت‌کنندگان این نتیجه را در انتخابات تهران رقم می‌زد. از طرفی در ایام تبلیغات بعضی کارهای ضد تبلیغی انجام شد. بحث‌هایی نظیر اینکه فلان فهرست «فهرست انگلیسی» هاست از این جمله بود. از طرف دیگر رد صلاحیت برخی چهره‌ها در تصمیم مردم مؤثر بود.مثلا سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری.

*ایشان به هر حال یکی از سرمایه‌های کشور هستند؛ مردم به وی علاقه و ارادت دارند؛ چهره دوست داشتنی ای دارد و محبوب است. یادگار نام خمینی کبیر است. بررسی صلاحیت‌ها وظیفه شورای محترم نگهبان است و من با درستی یا نادرستی تصمیم این نهاد کاری ندارم، اما وقتی چهره‌ای که نزد مردم به هر دلیلی محبوب است، رد صلاحیت می‌شود، مردم دلگیر شده و واکنش نشان می‌دهند. من نمی‌گویم ایشان باید تأیید می‌شد یا نه؛هیچ گاه هم به رأی دستگاه‌های قانونی اعتراض نمی‌کنم حتی اگر بدانم اشتباه است؛ سخنم این است که در کشورهای دیگر وقتی برخی چهره‌ها -حتی بی‌دلیل- محبوب می‌شوند، از این چهره‌ها در تقویت نظام خود استفاده می‌کنند. به اعتقاد بنده با مجموع این رویدادها، اینکه اصولگرایان چگونه رفتار می‌کردند نتیجه را چندان تغییر نمی‌داد و تنها ممکن بود در چند نفر تغییر کند.


*بنده شش ماه قبل از انتخابات در جریان رایزنی‌ها و تلاش‌های اصولگرایان بودم؛ در این دوره هم مانند گذشته بنا این بود که همه اصولگرایان دعوت شوند. در ادوار گذشته جمعی 70-80 نفره تشکیل می‌شد اما این بار حدود 186 نفر که سابقه اصولگرایی داشتند، در تهران ثبت‌نام کردند. در دوره قبل گروه 7+8 تشکیل شد و در این دوره گروهی 22 نفره در جامعه روحانیت مبارز تشکیل شدند تا کارهای مقدماتی را انجام دهند. از بین این افراد گروهی هفت نفره از جمله محمد رضا باهنر و علیرضا زاکانی و ابوترابی، افراد را دعوت کرده و به آنها گفتند سی نفر را انتخاب کنند؛ آنها هم سی نفر را انتخاب کردند. فهرست چند بار کم و زیاد شد تا به سی نفر نهایی رسید. من قبلاً گفته بودم اگر همین روند ادامه پیدا بکند و من در فهرست نباشم، انصراف می‌دهم اما بعداً اتفاقاتی افتاد یکی اینکه بنا بود سهم خواهی نشود و شایسته سالاری معیار شود اما بعداً گفتند فلان نفر سهم فلان آقا است و... همان مسیر گذشته با کمی اختلاف دنبال شد.

*من در جلسه 180 نفره گفتم اگر بناست سهم خواهی نباشد، قشرهای مختلف هم نباید سهم داشته باشند؛ بنابراین نگوییم باید این تعداد روحانی باشد یا این تعداد خانم یا اقتصاددان باشد. وقتی بناست سهم خواهی نباشد اگر 30خانم صلاحیت دارند باید نام هر 30 نفرشان در فهرست بیاید؛گفتند که مجلس مهندس می‌خواهد؛ دکتر می‌خواهد؛ اقتصاددان می‌خواهد. گفتیم مردم همه اینها را در نظر می‌گیرند و با توجه به این ملاک‌ها و معیارها رأی می‌دهند اما چرا حتماً باید 6 خانم باشند؟ شاید 7 خانم هستند که شایستگی دارند. اما عملاً سهم خواهی شد و مشخص است که کدام گروه‌ها سهم گرفتند. تصمیم قطعی من این بود که اگر کار بر اساس معیارهایی که از قبل اعلام شده بود پیش برود، کنار بروم؛اما به آن معیارها عمل نشد. البته به اعتقاد من حتی اگر بر اساس معیارهایی که قبلاً اعلام شده بود هم عمل می‌شد، نتیجه تغییری نمی‌کرد اما دلخوری‌ها کمتر می‌شد. در آن صورت بنده با رضایت خاطر کنار می‌رفتم و حمایت می‌کردم و انسجام درون گروهی هم بیشتر می‌شد.

*ما اصولگرایان سلیقه مردم تهران را نشناختیم؛ دلایلی که در مورد رأی نیاوردن اصولگرایان مطرح شده تا حدی درست است، اما باید باور کنیم وقتی یک نفر از ما هم رأی نمی‌آورد یعنی ما با خواسته مردم فاصله داشتیم. «برجام» یکی از این خواسته‌ها بود؛ رهبر معظم انقلاب آن را تأیید کردند، نظام قبول کرده است و مردم هم می‌خواهند در هر حال نظام و دولت اعلام می‌کنند که ما به‌همه تعهدات خود در برجام عمل کردیم. در این شرایط تمام کسانی که نظام را قبول دارند باید حمایت می‌کردند. وقتی نظام پشت «برجام» ایستاده ما نمی‌توانیم از پشت به آن خنجر بزنیم. مردم نشان دادند که با «برجام» موافقند و یک فعال سیاسی اگر می‌خواهد برنده شود، باید نظر مردم را تأمین کند.

 ر