دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

قلع و قمع کاروان بزرگ در حال فرار داعش/ روستای «اللزاکه» آزاد شد

نهدام کاروان در حال فرار داعش متشکل از ۳۰ خودرو، آزادی روستای «اللزاکه» در جنوب شهر موصل و هلاکت سرکرده زنان انتحاری داعش در این شهر از جمله اخبار عملیات آزادسازی موصل است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه سومریه، یک منبع محلی در نینوا از بمباران هوایی و انهدام یک کاروان بزرگ داعش در مرزهای عراق و سوریه خبر داد.

 

این منبع اظهار داشت که کاروان مذکور شامل عناصر عرب و خارجی داعش بود که بنا بر دستورات این گروه در خصوص ترک «موصل»، قصد فرار به «الرقه» سوریه را داشتند.

 

بنا بر اعلام وی جنگنده های عراق شامگاه دوشنبه یک کاروان بزرگ داعش متشکل از ۳۰ خودرو را که حامل عناصر عرب و خارجی این گروه به همراه خانواده هایشان بود مورد هدف قرار دادند که به انهدام کامل این کاروان و هلاکت بیشتر عناصر آن منجر گردید.

 

این منبع که خواست نامش فاش نشود از افول روحیه تروریست های داعش در داخل نینوا خبر داده و افزود که داعش به عناصر خارجی خود دستور داده است که از نینوا به «الرقه» سوریه منتقل شوند.

 

آزادی روستای «اللزاکه»

از سوی دیگر نیروهای عراقی در چارچوب عملیات آزادسازی شهر موصل روستای «اللزاکه» در جنوب این شهر را آزاد کرده و پرچم عراق را در آن برافراشتند.

 

واحد جنگ رسانه نیروهای عراقی طی بیانیه ای اعلام کرد که یگان های تیپ ۱۵ عملیات آزادسازی نینوا موفق به آزادی این روستا شده و پس از وارد کردن تلفات به نیروها و تجهیزات دشمن پرچم عراق را در این منطقه برافراشتند.

 

نامگذاری عملیات آزادسازی نینوا به «قادمون یا نینوی» از سوی حیدر العبادی

حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عملیات آزادسازی نینوا را «قادمون یا نینوی» (نینوا ما در حال آمدن هستیم) نام نهاد.

 

هلاکت سرکرده زنان انتحاری داعش در موصل

بنا بر اعلام خبرنگار العالم، جنگنده های عراقی «ام حفصه العمری» سرکرده زنان انتحاری داعش در موصل و گروه وی را به هنگام فرار در شمال غربی این شهر به هلاکت رساندند.

 

آتش زدن نفت در داخل خندق ها

یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد که گروه تروریستی داعش نسبت به آتش زدن نفت خام در داخل خندق ها در جنوب شرقی نینوا اقدام کرده و در پی آن دود غلیظی منطقه را پوشانده است.

 

این منبع افزود که گروه تروریستی داعش به منظور ممانعت از پیشروی نیروهای مشترک عراق و دفع عملیات آزادسازی نینوا و همچنین اختلال در پرواز جنگنده هایی که مواضع این گروه را هدف قرار می دهند نسبت به این امر اقدام نموده است.

 

گفتنی است که «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بامداد دوشنبه رسما آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام کرد و نیروهای عراقی در این مدت به پیشرفت های گسترده ای در محورهای متعدد دست یافته اند.

مشاور عالی سابق فرماندهی کل ارتش : هر نوع پرنده ای را رصد، کنترل یا ساقط می کنیم/ با اس 300 خلاهای پدافندی کشور پُر شد

عباسعلی منصوری آرانی مشاور عالی سابق فرماندهی کل ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه خرید سلاح و تجهیزات نظامی در کشور بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع است و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده کمیسیون امنیت ملی مجلس نیست عنوان کرد: نیروهای مسلح بر اساس تاکتیک ها، تهدیدات و استراتژی بازدارندگی، اقدام به خرید و یا تولید سلاح ها و تجهیزات نظامی می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به جای سامانه دفاعی اس 300، سامانه اس 400 از روسیه خریداری می شد؟" پاسخ داد: لزوما اینگونه نیست که اس 400 نسبت به اس 300 برای کشور ما از قابلیت های یبیشتری برخوردار است؛ این یک مساله نسبی است؛ نیروهای مسلح ما باید خلا های دفاعی و امنیتی کشور را پر کنند؛ حتما سیستم دفاعی و بازدارندگی کشور ما به گونه ای بوده که با دریافت اس  300 آن خلا موجود پر می شد. 

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه توان دانشمندان داخلی در موضوع پدافند هوایی به خوبی در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار گرفت تصریح کرد: در این زمنیه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و دانشگاههای دفاعی، توانستند نقش مهمی را در تامین امنیت فضا و آسمان کشور ایفا کنند.

منصوری آرانی با بیان اینکه ما امروز هیچگونه خلا راداری در سرتاسر مرزهایمان نداریم گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی، حتی تا فاصله های بسیار دورتر از مرزهای خود را نیز رصد می کند.

مشاور عالی سابق فرماندهی کل ارتش با بیان اینکه استراتژی بازدارندگی ما امروز کاملا پاسخگوی نیازهای دفاعی‌مان است یادآور شد: اگر در داخل فضای کشور ما، پرنده ای اعم از موشک، هواپیما و یا پهپادهای رادارگریز و غیررادارگریز ظاهر شوند، ما این قابلیت را داریم که کاملا تحرکات آنها را "رصد"، "ساقط" و یا "کنترل" کنیم.

ظهور فریدون جدید!/وزیر در سایه را بشناسید!

ه گزارش افکارنیوز، می‌گویند حتی وزیر هم قدرت دخالت در کارهای او را ندارد. روز اول با حکم «جعفر توفیقی» به وزراتخانه آمد. سرپرستی که توفیق وزیر شدن پیدا نکرد. «عبدالحسین فریدون» اما جای پای خود را محکم کرده بود. پسر عموی رئیس جمهور با وجود 2 بار تغییر وزیر همچنان در وزارت‌خانه قدرت دارد و برخی او را وزیر در سایه می‌دانند. عبدالحسین فریدون کیست؟ در 3 سال گذشته کدام اقدامات به دست او انجام شده است؟ پسر عموی رئیس جمهور چه تأثیری در معادلات وزارت علوم دارد؟

 

 

چشم روحانی

فریدون به پشتوانه دبیر شورای عالی امنیت ملی سابق، سال‌ها رئیس دانشگاه سمنان بود. او از اولین کسانی بود که با جعفر توفیقی به جنجالی‌ترین وزارت‌خانه دولت یازدهم آمد و مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی شد. شاید توفیقی او را آورده بود تا خیال رئیس جمهور را از آنچه در این وزارت‌خانه می‌گذرد راحت کند.

 

من جایی نمی‌روم

فرجی‌دانا پس از جلوس بر مسند وزارت، فریدون را به ریاست مرکز جذب برگزید. شاید فرجی‌دانا امید داشت با دادن این سمت، می‌تواند فریدون را از حوزه وزارتی دور کند. تیر فرجی‌دانا اما به سنگ می‌خورد. چند ساعت پس از اعلام این خبر، فریدون در یک مصاحبه می‌گوید: «حکم قطعی ریاست این مرکز را نمی‌پذیرم.» با این ماجرا قدرت فریدون بیشتر هم می‌شود تا جایی که بر خلاف رسم همیشه این وزارت‌خانه، مسئول دفتر وزیر را هم خود فریدون انتخاب می‌کند.

 

فریدون در وزارت علوم چه می‌کند؟

اولین مأموریت پسرعموی رئیس جمهور، اعزام هیئت‌های ارزیاب به دانشگاه‌های کشور بود. گروه‌های 3 نفره‌ای با حکم فریدون به دانشگاه‌های مختلف کشور اعزام شدند تا زمینه‌ساز  تغییرات اتوبوسی رؤسای دانشگاه‌ها شوند. اقدامی که همان موقع انتقاد بسیاری از دانشگاه‌هیان را برانگیخت. آنها معتقد بودند این کار نمایشی است و هیچگاه نمی‌توان با این سرعت عملکرد چند ساله یک رئیس دانشگاه را ارزیابی علمی کرد. با این حال تصمیم از بالا گرفته شده بود.

 

گزارش‌های هیئت‌های ارزیاب اول به دست دکتر «محمدحسین صادقی»، مشاور، دوست و همشهری آقای فریدون می‌رسید. صادقی تنها سابقه مدیریتی‌اش عضو هیئت علمی بودن در سال 69 بود اما حالا تنظیم گزارش نهایی درباره عملکرد رؤسای دانشگاه‌های کشور را بر عهده داشت. گزارش‌هایی که برخی از آنها با عنوان «پرونده‌سازی» علیه نیروهای ارزشی آموزش عالی یاد می‌کنند. در نهایت پروژه اول فریدون با کنار گذاشتن اتوبوسی بیشتر رؤسای دانشگاه‌های کشور به پایان می‌رسد.

 

عزل‌های یهویی

فریدون البته ید طولایی هم در عزل‌های یهویی و تحقیرآمیز دارد. او که بنا به مسئولیتش وظیفه ابلاغ عزل و نصب‌ها را بر عهده دارد، بارها از روش‌هایی نامتعارف برای اعلام خبر عزل برخی افراد استفاده می‌کند. برای نمونه دکتر «صادقی»، رئیس سابق دانشگاه اراک بدون اطلاع قبلی و با یک فکس برکنار می‌شود. رئیس دانشگاه ارومیه با یک فکس جای خود را به کسی می‌دهد در آن زمان تعطیلاتش را در آنتالیا می‌گذراند. دکتر «عبدالله حاتم‌زاده» رئیس دانشگاه گیلان هم از جمله افرادی است که بدون هیچ صحبت اولیه‌ای یکدفعه‌ای از کار برکنار می‌شود.

 

بورسیه‌های غیرقانونی با امضای فریدون

ماجرای بورسیه‌ها اوج چالش دولت یازدهم با نخبگان کشور بود. داستانی ناتمام که هنوز پس از 3 سال به سرانجام نرسیده است. پروژه‌ای که برای تخریب مدیران سابق طراحی شده بود، با آبروی دانشجویان نمونه کشور بازی کرد و هنوز هم خبری از محاکمه عاملان و آمران آن نیست. پای فریدون اما جور دیگری در ماجرای بورسیه‌ها گیر است. مرداد ماه 93 بود که خبر اعطای بورسیه به چند تن از بستگان مسئولان وزارت علوم در رسانه‌ها منتشر شد. مسئولان وقت وزارت علوم که دستپاچه به نظرمی‌رسیدند بلافاصله آن را تکذیب کردند اما انتشار اسناد دستور عبدالحسین فریدون برای اعطای بورسیه به «محمدبشیر صدیقی» فرزند معاون دانشجویی وزیر و «زینب رضوان‌طلب» فرزند رئیس وقت مرکز جذب اعضای هیات علمی همه شک و شبه را از بین برد.

 

پرده دوم، مخالفت با حراست

پسرعموی رئیس جمهور در انتصابات وزارت علوم نقش مهمی دارد. او که معتقد است دخالت حراست موجب امنیتی شدن دانشگاه‌ها می‌شود؛ تلاش کرد تا موضوع قانونی استعلام را در برخی انتصایات نادیده بگیرد. او در برخی موارد به صورت مکتوب منکر موضوعیت داشتن استعلام برای انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها شده بود. موضوعی که بر اساس اسناد با واکنش حراست وزارت علوم مواجه شد.

 

فرهادی قربانی می‌شود

«شرایط کلی انتخاب مدیران این است که آنان عالم، متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند و کمیته‌ای برای انتخاب و انتصاب‌ها خواهم داشت... تیم خود را دارم و از افرادی که برخی از نمایندگان اسم بردند، استفاده نخواهم کرد و از کسانی استفاده می کنم که به نظام، رهبری و انقلاب وفا دار باشند و جهت آرامش و مصالح کشور فعالیت کنند.» اینها صحبت‌های فرهادی است که در جلسه رای اعتماد به نمایندگان مردم می‌گفت. شاید آن روز خودش هم معادلات وزارت علوم را به خوبی نمی‌دانست. او پس از تکیه زدن بر کرسی وزارت، تصمیم گرفت در اولین گام برای روی کار آوردن تیمی که در مجلس وعده کرده بود دکتر «تقی‌خانی» و دکتر «الهیار» را به وزارت علوم بیاورد. رسانه‌ها خبر دادند دکتر «الهیار» با حکم فرهادی جایگزین «نصیری قیداری» از یاران فریدون شد. حکم فرهادی اما چند ساعتی بیشتر دوام نمی‌آورد و ظاهراً با لابی پسر عموی رئیس جمهور حکم پس گرفته می‌شود و نصیری قیداری همچنان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم باقی می‌ماند.

 

دکتر خانی، صمیمی‌ترین دوست فرهادی هم گرفتار غضب فریدون وزارت علوم می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است، او تصمیم داشته تا دست فریدون را از حوزه ریاست وزارت‌خانه کوتاه کند اما با برنامه‌ریزی آقای وزیر در سایه حتی به مقام مشاوری فرهادی هم نمی‌رسد و نهایتاً با همکاری وزیر ورزش و جوانان در فدراسیون پزشکی ورزشی مسئولیت می‌گیرد تا فریدون با خیال راحت به تاخت و تاز در وزارت علوم دهد.

 

دکتر «تسلیمی» دیگر گزینه فرهادی بود که به گفته منابع آگاه در وزارت علوم با لابی فریدون نتوانست رئیس دانشگاه تهران شود. تسلیمی نهایتاً قائم فرهادی شد تا به تعبیر فریدون او هم میز و دفتری داشته باشد.

 

پس از حاشیه های سریالی «حسین فریدون» در هیئت دولت، به نظر می‌رسد حالا روحانی باید به فکر فریدون2 باشد. پسر عمویی که معلوم نیست تا کی بتواند مخالفانش در وزارت علوم را ساکت نگه دارد. افراد و گروه‌های مختلفی در وزارت علوم از دست کارهای او به ستوه آمده‌اند که لب گشودن آنها می‌تواند برای جایگاه رئیس جمهور کشور خطرناک باشد.

جنگ در شرق «حلب» رو به اتمام است/ عربستان از بمب‌هایی به ارزش 3/5 میلیون دلار در یمن استفاده می‌کند

خبرگزاری میزان- رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام گفت: جنگ در شرق «حلب» سوریه رو به اتمام است و تنها 2 نقطه دیگر در سوریه باقی مانده که آن مناطق نیز مناطقی هستند که تکفیری ها از آنجا روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت به ترکیه ارسال می کنند.

جنگ در شرق «حلب» رو به اتمام است/ عربستان از بمب‌هایی به ارزش 3/5 میلیون دلار در یمن استفاده می‌کندبه گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سید یحیی صفوی رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، با اشاره به حضور 200 اندیشمند داخلی و 20 نفر از اساتید بین‌المللی این حوزه اظهار داشت: این نشست به دنبال ایجاد فضای هم فکری میان نخبگان داخلی و خارجی در جهت کاهش بحران‌های جهان اسلام و ایجاد صلح و امنیت پایدار است.

وی افزود: درک عالمانه نسبت به ریشه چالش‌ها و بحران‌های جهان اسلام، تلفیق زمینه‌ها و راهکارهای همکاری میان کشورهای اسلامی، تولید ادبیات وحدت در بین فضای رسانه‌ای و دانشگاهی، فرصت‌سازی برای ارائه آثار علمی اساتید و دانشجویان حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از جمله اهداف این همایش است.

رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه دانشگاه‌های ما نمی‌توانند نسبت به مسائل منطقه بی‌توجه باشند، ادامه داد: برای تاثیرگذاری سیاسی در تحولات و ائتلاف‌های وحدت آفرین منطقه، نیاز به پشتوانه بیشتری داریم که این هم از دانشگاه سرچشمه می‌گیرد؛ لذا اساتید باید به میدان بیایند چراکه به کارگیری اساتید دانشگاه‌ها در این قبیل مسائل برای کاهش چالش‌های فراروی منطقه ضروری است.

وی سپس تاکید کرد: ایران از نظر ژئوپلیتیکی از وضعیت برتری در منطقه برخوردار است؛ اما در این راستا رقیب‌هایی نیز وجود دارد. به همین خاطر تلاش می‌کنیم همچنان به‌عنوان یک دولت قدرتمند در این مسیر باشیم.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به اهداف غرب در منطقه شمال غرب آسیا نیز اظهار داشت: آمریکا از سال 2001 با حمله نظامی به افغانستان یک بحران جدی را در طول 16 سال گذشته در منطقه رقم زد؛ اگرچه این اتفاق به نفع ایران تمام شد و وزن سیاسی ما افزایش یافت، اما نا آرامی‌ها همچنان ادامه دارد که علت آن هم پیمانی افغانستان با آمریکا است.

وی اضافه کرد: البته این مسئله درباره عراق صدق نمی‌کند چون حمله آمریکایی‌ها به عراق با شکست مواجه شد؛ به همین دلیل آنها به سمت ایجاد جنگ نیابتی روی آوردند و این سیاست و راهبرد را ادامه دادند.

رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه آمریکا پدید آوردنده داعش در منطقه است، گفت: دلایل و اسناد معتبری داریم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در پایگاه‌های خود در منطقه، داعش را تربیت کردند؛ در واقع شکل‌گیری داعش از سال‌ها پیش در ذهن آمریکایی‌ها وجود داشته است.

وی خاطر نشان کرد: 65 ماه است در سوریه یک حرکت تخریبی برای از بین بردن نظام سیاسی این کشور آغاز شده و بیش از دو سال است که همین حرکت در عراق ادامه یافته است؛ زیرا اهداف اصلی حمایت کنندگان آنها ناامن ساختن دولت‌های محور مقاومت و به‌طور خاص سوریه، عراق و حزب الله لبنان بوده است.

صفوی سپس با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از تحولات منطقه بیان داشت: راهبرد اصلی این وضعیت در منطقه، سه قسمت کردن عراق، تجزیه سوریه و تقسیم لیبی به 2 بخش شمالی و جنوبی است تا بدین وسیله برای رژیم صهیونیستی امنیت پایداری به‌وجود آورند و مسلمانان را از آزادسازی قدس منصرف سازند.

وی گفت: تاکنون 30 هزار یمنی و 300 هزار نفر از مردم سوریه قربانی جنگ‌افروزی قدرت طلبان شدند؛ علاوه بر این 9 میلیون آواره از عراق و سوریه و تخریب شدن زیر ساخت‌های شهرها نیز حاصل این جنگ‌افروزی بوده است.

رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام همچنین با اشاره به فروش سلاح توسط آمریکا در منطقه، عنوان کرد: عربستان که تا سال 2014 حدود 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده بود، از سال 2010 تا 2016 مبلغ 100 میلیارد دلار سلاح خریداری می‌کند به‌نحوی که امروز بعضی از بمب‌هایی که آنها در یمن استفاده می‌کنند، قیمتی معادل 3/5 میلیون دلار دارند.

وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از امواج بیداری اسلامی، تبدیل جهاد و مقاومت به معادل تکفیر و تروریست از جمله اهداف ایجاد جنگ در منطقه است که آن را با پول مسلمانان تحقق داده اند.

صفوی تاکید کرد: به نظر ما کشورهای عربی حامی تروریسم به سرکردگی آمریکا می‌خواهند تغییر نظام سیاسی سوریه و حاکم کردن حاکمیت مورد نظر خودشان، محدودیت‌هایی را برای حزب الله لبنان ایجاد کنند و سپس به سمت عراق بروند و در نهایت وزن سیاسی ایران را در منطقه کاهش دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روسیه هم اکنون پایگاه‌های مختلف هوایی، دریایی و حتی زمینی را در سوریه ایجاد کرده، گفت: خوشبختانه جنگ در شرق حلب رو به اتمام است و تنها 2 نقطه دیگر در سوریه باقی مانده که آن مناطق نیز مناطقی هستند که تکفیری‌ها از آنجا روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت به ترکیه ارسال می‌کنند.

وی در پایان با اظهار این مطلب که امیدواریم در این همایش بتوانیم علم ژئوپلیتیک را برای امنیت پایدار جهان اسلام به‌کار ببریم، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به‌صورت جدی به‌دنبال ایجاد و برقراری امنیت پایدار در منطقه بوده؛ بنابراین چنانچه ما از بحران منطقه پیروزمندانه خارج شویم، این امر موجب ایجاد تعادل راهبردی به نفع ایران می‌شود.


ابوبکر البغدادی از موصل فرار کرد/ همسر البغدادی به اسارت درآمد

یش از البغدادی نیز حدود 30 سرکرده داعش به همراه خانواده‌های خود، از موصل گریخته و وارد شهرک «مرکده» در حومه جنوبی «حسکه» شده‌اند.
داعش ابوبکر البغدادی از موصل فرار کرد/ همسر البغدادی به اسارت درآمد
به این مطلب امتیاز دهید
85% 15%

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، وبسایت مصری "پارلمانی" گزارش داد: «رسانه های عراقی اعلام کردند که یکی از خودروهای پلیس داعش با بلندگو در خیابان های موصل اعلام کرد که همسر ابوبکر البغدادی دستگیر شد و البغدادی به سمت الرقه فرار کرده است.»

 

بنا بر این گزارش، پلیس داعش اعلام کرد که دولت اسلامی سیطره خود را بر موصل از دست داده است.

 

 گفتنی است که پیش از البغدادی نیز حدود 30 سرکرده داعش به همراه خانواده‌های خود، از موصل گریخته و وارد شهرک «مرکده» در حومه جنوبی «حسکه» شده‌اند.

 

بر اساس همین خبرها درحال حاضر تنها 2000 تروریست داعش در شهر موصل حضور دارند.

 

در همین حال هم نیروهای الحشدالشعبی خبر دادند که داعش همه پایگاه های خود در موصل را تخلیه کرده است.

 

حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز ــ دوشنبه ــ از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگ گروه داعش خبر داد.

 

در این راستا هم سخنگوی امنیتی نیروهای حشد الشعبی عراق از محاصره نیروهای ارتش ترکیه در پادگان بعشیقه توسط ارتش عراق خبر داد و گفت: نیروهای نظامی عراق امروز پیشروی سریعی در منطقه ی بعشیقه داشتند و آن را به طور کامل آزاد کردند،.

 

وی تأکید کرد که کنترل این منطقه  توسط ارتش عراق باعث قطع مسیر رابط میان شهر موصل و پادگان بعشیقه که نیروهای ارتش ترکیه در آن مستقر هستند شد، پس از محاصره کامل این پادگان هرگونه تحرک نیروهای ترکیه باعث هدف قرار گرفتن آنان خواهد شد.

 

گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (10 ژوئن) سال 1393 به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در 400 کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد.