دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

مقایسۀ ارتش های عربستان و قطر

به گزارش افکارنیوز، تعداد نظامیان عربستان، حدود 480 هزار نفر است که شرح جزئیات آن به این ترتیب است: نیروی زمینی عربستان، 225 هزار نفر نظامی، حدود 1300 دستگاه تانک، 5500 دستگاه نفربر رزمی سنگین، 22500 دستگاه نفربر و بیش از 7500 دستگاه توپ هویتزر از جمله 50 دستگاه موشک انداز زرهی M270 دارد.

نیروی هوایی ارتش این کشور بیش از 82 بالگرد تهاجمی آپاچی و بالگرد چندمنظوره دارد. به گفته شرکت سازنده، این بالگرد می تواند در کمتر از یک دقیقه، 128 هدف را شناسایی کند. نیروی هوایی عربستان حدود 1106 هواپیما و 15 فرودگاه آماده به کار دارد.

نیروی دریایی این کشور هم تقریبا 45 هزار نیروی نظامی و پدافند هوایی و نیروی موشکی استراتژیک ان 10 هزار سرباز دارند. علاوه بر اینها نظامیانی نیز در این کشور هستند که مستقل از نیروهای مسلح عمل می کنند.

در مقابل، نیروهای مسلح قطر به شرح زیر است: ارتش قطر حدود 11800 نفر عنصر نظامی دارد که شامل 8500 نیروی پیاده، 1800 نفر نیروی دریایی و 1500 نفر نیروی هوایی ست. قطر کوچکترین ارتش را در مقایسه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. قطر به حکم حضور نظامی و وجود پایگاه های نظامی آمریکا، از حمایت این کشور برخوردار است. ماشین آلات و تجهیزات نظامی قطر، اندک است و کیفیت مطلوبی ندارد. تانک هایی که هم اکنون در اختیار ارتش قطر است (شامل 30 دستگاه تانک ای ام ایکس - 30) غیر قابل استفاده اند. نیروی هوایی این کشور نیز به جز افزودن تعدادی هواپیمای ترابری از اوایل دهه نود، رشد چشمگیری نداشته است و روند آموزش خلبانان نیز در مأموریت های بسیار سطح پایین خلاصه شده است. نیروی هوایی این کشور نیز بدون کمک های خارجی، تجهیزات مناسب برای عملیات های نظامی جدی را ندارد. قطر از سامانه پدافند هوایی برخوردار است اما این سامانه هیچ گونه موشک زمین به هوای دوربرد یا میانبرد ندارد. این سامانه ها با اطلاع نظارت هوایی و توسط نیروی زمینی اداره می شود.

گزارش های رسانه ای حکایت از آن دارند که قطر ارتشی از مزدوران پاکستانی، سودانی و چریک های نامنظمی از کلمبیا، کره جنوبی و گروه "بلک واتر" را به خدمت گرفته اند. بر اساس سایت "almogaz" اولویت های مأموریتی آنها شامل حفاظت از تأسیسات حیاتی کشور مثل سکوهای گازی در خشکی و دریا و تأسیسات برق و کارخانه های آب شیرین کن و نیز سرکوب هر نوع تظاهرات احتمالی است.

شایان ذکر است که عربستان دومین ارتش بزرگ را در میان کشورهای عربی دارد در حالی که ارتش قطر حتی در این دسته بندی هم قرار نگرفته است. به نوشته روزنامه آلمانی "فوکوس"، عربستان از نظر هزینه های نظامی در مقام سوم قرار دارد و بودجه نظامی آن به 56.7 میلیارد دلار می رسد. انگلستان با بودجه 55 میلیارد دلار بعد از عربستان در مقام چهارم واقع شده است.

پایگاه خبری "الخلیج آنلاین" اینفوگرافیکی از توانمندی های نظامی عربستان و قطر منتشر کرده است.

تعداد نظامیان عربستان، 480000 نفر و تعداد نظامیان قطر، 11800 نفر است.

نیروی هوایی عربستان، بیش از 675 جنگنده اما قطر، 72 جنگنده دارد.

نیروی دریایی عربستان 80 یگان و قطر 55 یگان دریایی دارد.

نیروی زمینی عربستان، 7960 دستگاه تانک و قطر 613 دستگاه دارند.

مطالبه عربستان از تروریست ها برای حمله به ایران

ه گزارش شریان نیوز،خبرگزاری فارس: سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص حامیان تروریست‌ها در منطقه اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اینها حمایت کرده و ما اطلاعات دقیق داریم که متأسفانه عربستان نیز ضمن حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده است. 


طی روزهای اخیر تروریست‌های وابسته به داعش دست به دو اقدام تروریستی در تهران در حرم امام خمینی(ره) و در مجلس شورای اسلامی زدند که طی آن، 17 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیده و بیش از 50 نفر نیز مجروح شدند. 

طی این عملیات پنج تروریست وابسته به گروهک تکفیری داعش نیز به هلاکت رسیدند. 

 

فرمانده کل سپاه گفت: طبق اطلاعات دقیقی که داریم، عربستانی‌ها علاوه بر حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده است.
 
خبرگزاری فارس: سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص حامیان تروریست‌ها در منطقه اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اینها حمایت کرده و ما اطلاعات دقیق داریم که متأسفانه عربستان نیز ضمن حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده است. 

طی روزهای اخیر تروریست‌های وابسته به داعش دست به دو اقدام تروریستی در تهران در حرم امام خمینی(ره) و در مجلس شورای اسلامی زدند که طی آن، 17 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیده و بیش از 50 نفر نیز مجروح شدند. 

طی این عملیات پنج تروریست وابسته به گروهک تکفیری داعش نیز به هلاکت رسیدند. 


سناریوی جابجایی علی عسگری کجا نوشته شد؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - عبدالعلی علی عسکری، ششمین رئیس سازمان صداوسیما است که سال گذشته در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه با حکم مقام معظم رهبری به این مسئولیت و سکانداری صداوسیما برگزیده شد.

عبدالعلی علی عسکری به دلیل اینکه مردی دارای تخصص‌های گوناگون از کارشناسی مهندسی الکترونیک تا کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای سیستم و بهره‌وری است. او که سابقه فعالیت‌های فرهنگی ضد رژیم پهلوی در دوران شاه را نیز در کارنامه‌اش دارد و دستگیری توسط ساواک هم در پرونده‌اش به چشم می‌خورد، به خاطر تشکیل گروهی با مشی فعالیت سیاسی و نظامی علیه رژیم شاه و تبعیت از امام خمینی (ره) دوران دانشجویی پر تلاطمی داشت که منجر به دستگیری و حبس تا آستانه پیروزی انقلاب شد. علی عسکری در دوران جنگ، در حوزه‌های مدیریتی صنایع هوا و فضا ورود پیدا کرد و سپس در سمت‌هایی همچون مشاور دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عاملی سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، مدیر عاملی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب‌شناسی، معاونت آموزشی سازمان صدا و سیما و ریاست دانشکده صدا و سیما و معاونت توسعه و فناوری رسانه صدا و سیما به کار پرداخت و توانست به ریاست سازمان صداوسیما برسد.

اما نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که علی عسکری را "پدر تلویزیون دیجیتال" در ایران می‌دانند، چون که پایه‌گذار جریان پرشتاب تبدیل آنالوگ به دیجیتال بوده است. او طی دوره‌های مختلف کاری به عناوین و افتخارات مختلفی دست یافت، از جمله در اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه به عنوان مهندس برتر انتخاب شد و جایزه مدیر جهادی از دیگر نشان‌ها و افتخارات اوست. از جمله اقدامات انجام شده در دوره تصدی او بر این معاونت راه اندازی تلویزیون دیجیتال و انتقال فناوری تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال بود.

سازمان صداوسیما یک روز پس از جشن معارفه عبدالعلی علی عسکری، دگرگونی‌هایی را در جایگاه‌های کلیدی و فرعی شاهد بود و بسیاری از کارها و اقداماتی که در دوران مدیریت محمد سرافراز کلید خورده بود به یکباره متوقف شد و دستخوش تغییرات و بازگشت به دوران ضرغامی شد. نیروافزایی دوباره شبکه‌های استانی صداوسیما یکی از کارهایی بود که پس از ریاست عبدالعلی علی عسکری بر این سازمان دوباره از پی گرفته‌شد، از جمله کارهایی که بر تأکید صداوسیما بر توان‌بخشی تولیدات مراکز استانی نشان تأیید می‌زند، راه‌اندازی دوباره یکی از جشنواره‌های دیرین این رسانه با نام شورای «جشنواره تولیدات مراکز استان‌های رسانه ملی» بود.

محمد سرافراز آبان سال ۹۳ پس از اتمام خدمت عزت‌الله ضرغامی به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد و در مدت زمان ریاست کوتاه خود بر سازمان عریض و طویل صداو سیما با انواع و اقسامی از حاشیه‌ها و مشکلات روبرو شد. حاشیه‌هایی که از همان روز اول عده‌ای خواسته و ناخواسته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال آن بودند تا این مدیر کارکشته که کارنامه درخشانی از خود در حوزه بین‌المللی و فعالیت خود در معاونت برون‌مرزی صداوسیما و شبکه‌ پرس‌تی‌وی داشته است را به دوران پرتلاطم تبدیل کنند.

از جمله مشکلاتی که سرافراز در دوران مدیریت خود با آن مواجه شد این بود در وهله اول مرد رسانه‌ای نبود و در سکوت کامل و به دور از جریان سازی‌های رسانه‌ای کار خود را به پیش می‌برد که همین امر مهم بعنوان اتفاقی بزرگ در کارنامه وی ثبت شده است. سرافراز در بدو ورود به ساختمان شیشه ای ریاست رسانه ملی، راهبرد پیش روی این سازمان را در دو کلمه بسیار مهم خلاصه کرد: «کیفی سازی» و «چابک سازی». سرافراز که از بدنه صداو سیما بود و سال‌ها به عنوان یک مدیر ارشد در تنظیم راهبرد و اجرای تصمیمات مشارکت داشت به درستی دریافته بود که مشکل اساسی صدا و سیما تمرکز نامتوازن به «کمیت گرایی» و در پی آن افت کیفی برنامه‌های تولیدی بود. شاید راهبرد «تکثر گرایی» ضرغامی به عنوان استراتژی اساسی رسانه در مقابله و رقابت با جریان‌های رسانه‌ای، در گام اول اقدام درستی بود اما بدون شک این شبکه‌های نوظهور نیاز به خروجی‌هایی در خور مخاطبین گسترده رسانه ملی داشتند. از اینرو لاجرم سیاست «کیفی سازی» سیاستی درست و منطقی به نظر می‌رسید اما منابع مالی برای این کیفی سازی به حد کافی وجود نداشت و سرافراز حذف تدریجی شبکه‌های موازی را پیشنهاد کرد و از همینجا گام اول نارضایتی‌ها آغاز شد. در مرحله بعد هم کاملا ساختار مدیریتی و چارت سازمانی صدا و سیما دستخوش تغییر شد و «چابک سازی» نیروی انسانی و چارت سازمانی موجود را نیاز مهم رسانه در فرآیند «کیفی سازی» تشخیص داده شد که این امر هم گام دوم و هجوم نارضایتی‌ها علیه سرافراز بود.

اما چند روزی است که اخبار حضور یا عدم حضور علی عسکری، در راس هرم رسانه ملی به مهمترین اخبار رد و بدل شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و با تایید و تکذیب‌هایی از سوی مدیران ارشد رسانه ملی همراه شده است. حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی هم درباره آن، به همان نسبت اخبار ضد و نقیضی را منتشر می‌کنند و این درحالی باعث آشفتگی شدید خبری و رسانه‌ای سازمان صدا و سیما شده که «رسانه ملی» خود در راس رسانه‌های کشور قرار داد و ذاتا وظیفه اطلاع رسانی درست و دقیق را برعهده دارد.

حالا پس از گذشت یکسال و یک ماه که از مدیریت علی عسکری می‌گذرد شنیده شده که سناریویی تبلیغاتی علیه رییس سازمان صداوسیما نوشته شده و با فشارهای وارده، به دنبال تکرار تاریخ در صداوسیما و استعفای علی عسکری از سکانداری رسانه ملی هستند که در این بین اسامی مختلفی از جمله علی دارابی، عبدالرضا رحمانی فضلی، عزت‌الله ضرغامی، محمدحسین صفار هرندی به چشم می‌خورد و شایعات رفتن علی عسکری توسط حجت الاسلام سیدرمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما تکذیب شد و گفت: " اساسا صحت ندارد و شایعه است."

همچنین علی دارابی معاون امور استان های سازمان صداوسیما گفت: برنامه ٥ ساله سازمان صداوسیما به زودی تقدیم رهبر معظم انقلاب می‌شود. وی تاکید کرد علی عسکری با قوت در مدیریت سازمان هستند و هرگونه جابجایی شدیداً تکذیب می‌شود. 

اما با توجه به شایعات بسیاری که در این بین تولید و در رسانه‌های وابسته به یک جریان خاص سیاسی توزیع شد، این سوال پیش می‌آید که سناریوی جابجایی علی عسکری از کجا نشأت می‌گیرد؟ و چرا برای چند روزی عبدالرضا رحمانی فضلی در صدر گزینه‌ها قرار گرفت؟

برای پاسخ به این سوال باید گذری به چگونگی حذف محمد سرافراز زد و گفت سناریو "فشار" بر ریاست سازمان صداوسیما که در دوره گذشته رخ داد و امسال نیز با تکرار همین رویه به دنبال ایجاد فضای دوقطبی و فشار رسانه‌ای بر علی عسکری و تیم مدیران رسانه ملی بودند که اینبار چنین اتفاقی رخ نداد.

رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم که احتمال می‌رود با توجه به تغییراتی که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده جایی در دولت دوازدهم نداشته باشد و با توجه به عملکرد پرابهام و پر تخلف وزارت کشور در دوران انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، بعنوان یکی از گزینه‌های اصلی جابجایی در دولت تدبیر و امید مطرح شد و تلاش شد تا با ایجاد تیم رسانه‌ای در جهت تخریب سازمان صدا و سیما و شخص علی عسکری و پس از آن طرح نام رحمانی فضلی (که از خانواده سازمان صدا و سیما نیز هست) با یک تیر دو نشان بزنند؛ هم جایگاهی برای خداحافظی آبرومندانه با رحمانی فضلی بیابند و هم به آرزوی دیرین و وعده انتخاباتی خود یعنی قرارگرفتن رئیس همسو با دولت در رأس رسانه ملی برسند. اما با ورود به موقع مدیران سازمان و شفاف‌سازی، در این راه نیز موفق نبوده و پس از چند روز جو رسانه‌ای با تکذیب شایعه رفتن علی عسکری روبرو شدند.

حالا و این روزها صداهایی که از چند هفته پیش در راهروهای ساختمان شیشه‌ای برای استعفا و شایعه رفتن علی عسکری به گوش می‌رسید به فراموشی سپرده شده و دیگر از آن خبرهای ضد و نقیض صدایی به گوش نمی‌سد و علی عسکری با قدرت و توان اولیه با مدیران ارشد رسانه ملی کار خود را به پیش می‌برند.

اعزام نیروهای زرهی ارتش قطر به مرز عربستان

به گزارش فارس، در ادامه تنش‌ها بین عربستان سعودی و قطر، برخی خبرها از استقرار نظامیان قطری در تنها مرز این کشور با سعودی‌ها خبر می‌دهند.

از ابتدای آغاز تنش در روابط عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها با قطر، ریاض مرز زمینی، هوایی و دریایی خود با دوحه را به روی قطری‌ها بسته است.

«علی الاحمد» مدیر موسسه امور خلیج فارس در واشنگتن و فعال سیاسی مخالف عربستان سعودی، حالا امروز دوشنبه از استقرار نظامیان قطری در تنها مرز زمینی این کشور با عربستان خبر داده است.

او در توئیترش ضمن انتشار فیلمی از تحرکات نظامی در مرز «ابو سمره»، ذکر کرده که در بین این نظامیان، برادر امیر قطر هم حضور داشته است.

در این فیلم کوتاه، جابجایی و تحرکات خودروهای زرهی را به وضوح می‌توان دید.

الاحمد در توئیت خود باب کورکر، رئیس کمیته امور خارجی سنا، کریس مورفی سناتور دموکرات و همچنین سفیر قطر در آمریکا را آورده و آنها را مخاطب قرار داده است.

حمله کنید/ ایران ضعیف شده است!

«سخنگوی داعش همچنین خواستار حملات بیشتر در ایران شده و عنوان کرده است که ایران ضعیف شده است[!]»
داعش حمله کنید/ ایران ضعیف شده است!
به این مطلب امتیاز دهید
10.5% 89.5%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه صدای آمریکا (VOA)، با انتشار گزارشی به انعکاس بیانیه جدید گروه تروریستی داعش پرداخته است.

 

در این گزارش آمده است:
«داعش از حامیان خود در سراسر جهان خواست که در ماه رمضان حملاتی را به انجام برسانند. سخنگوی این گروه درخواست وحشتناک خود را با انتشار یک فایل صوتی روی کانال تلگرام این گروه به حامیان داعش اعلام کرد.

 

کشورهایی که در این پیام به عنوان هدف حمله مشخص شده اند شامل آمریکا، روسیه، استرالیا، ایران، عراق، سوریه و فیلیپین و همچنین سراسر اروپا هستند.

 

سخنگوی داعش همچنین خواستار حملات بیشتر در ایران شده و عنوان کرده است که ایران ضعیف شده است[!]»