دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

3 دلیل برای اینکه عربستان از دشمنی با ایران سود می برد

به گزارش نامه نیوز، اگر تا سال گذشته همه تحلیلگران می نوشتند که عربستان سعودی در حال پوست اندازی است، اکنون ریاض به ریاض جدیدی تبدیل شده است، کاملات متفاوت با کشوری که خویشتن داری پیشه می کرد، حرمت مسلمانی و برادری و همسایگی را نگه می داشت.

بیش از 2 سال از روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان می گذرد، پادشاهی که پسر 30 ساله اش را به ریاست دفتر، وزیر دفاع و مسئول چشم اندازه 20 ساله این کشور انتخاب کرد، عادل الجبیر دیپلمات کهنه کار خود را از سفارت عربستان در واشنگتن به ریاض کشاند و به ساختمان وزارت خارجه فرستاد تا امروز چهره جدیدی از عربستان نشان دهد، کشوری که همچنان بر حمایت از تروریسم در منطقه تاکید دارد، از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران و حل پرونده هسته ای تهران به شدت خشمگین است، در عراق و یمن و بحرین مستاصل است ولی همچنان شمشیر را از رو برای تهران بسته است.

روزهای اخیر به ویژه با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم سالانه حج در عربستان سعودی، لفاظی های عربستان و متحدانش علیه ایران به اوج خود رسیده بود، از تکرار اتهامات عادل الجبیر علیه ایران تا ادعاهای بحرین و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، همگی به تبعیت از عربستان تهران را آماج ادعاها و اتهامات تکراری خود قرار دادند تا دستگاه دیپلماسی کشور روزهای شلوغی را در پاسخ به این اتهامات سپری کند.

در ادامه به 3 دلیلی که عربستان از دشمنی با تهران سود می برد اشاره می کنیم.

اول: عربستان رویای سیادت خود بر منطقه عربی و اسلامی را از دست رفته می داند، قدرت گرفتن ایران پس از توافق هسته ای با غرب و برداشته شدن تحریم ها، تهران را در مسیر پیشرفت قرار داد، امری که رویاهای ریاض برای به دست گرفتن ابتکار عمل در منطقه خاورمیانه در اقتصاد و سیاست را بر باد داد، ریاض اکنون با دشمنی با تهران خود را در جبهه مخالف قرار داده است، جبهه ای که می تواند یارگیری متفاوت ریاض در جهت مخالف تهران و در نتیجه نفی تهران و سیاست های این کشور را برای عربستان به همراه داشته باشد. امری که می تواند ریاض را به رویایش نزدیک کند.

دوم: پذیرش ایران هسته ای برای عربستان سعودی امری ناممکن است، کشوری که خود فاقد فناوری هسته ای است اکنون با ایرانی مواجه شده است که نه تنها هسته ای شده است بلکه این فناوری از سوی غرب نیز مورد پذیرش قرار گرفته است، عربستان که همواره ایران را عامل تهدید و ناامنی در منطقه می داند نمی تواند امروز به هسته ای شدن ایران اذعان کند به همین خاطر عربستان دشمنی را بر مسیر دوستی با ایران ترجیح می دهد.

سوم: عربستان یکی از مخالفان سرسخت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است، در بحرین و یمن و عراق دقیقا در نقطه مخالف تهران ایستاده است، ریاض تاکنون میلیاردها دلار برای سقوط اسد در سوریه به طرق مختلف پول خرج کرده است، به یمن لشکر کشی نظامی کرد و هرچند نتوانست به اهدافش برسد اما پرچم پیروزی خود را به اهتزاز درآورده است، در بحرین نیز پشت سر دولت منامه ایستاده و به سرکوب معترضان مشغول است، دوستی با تهران برای ریاض به معنای پذیرش شکست است، شکست در سوریه، یمن و بحرین.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.