دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

حراست از ولایت فقیه، تعهد بزرگ امت اسلامی در بیعت با امام(ره)

به گزارش خبرگزاری فارس، کمال لطفی یادداشتی با عنوان «حراست از ولایت فقیه، تعهد بزرگ امت اسلامی در بیعت با امام(ره)» منتشر کرد که آن را در ادامه می خوانید.

فَأَنْزَلَ السَّکینَةَ عَلَیْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحًا قَریبًا وَ مَغانِمَ کَثیرَةً یَأْخُذُونَها وَ کانَ اللّهُ عَزیزًا حَکیمًا (فتح/18-19)

«پس بر آنان (مسلمانان) آرامش نازل کرد و آنان را با یک پیروزى نزدیک پاداش داد و نیز غنیمتهاى بسیارى که مى‏گیرند و خدا توانا و فرزانه است.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با هزاران تن از مردم قم در سالگرد حماسه 19 دی، با استناد به آیات قرآن درباره نزول سکینه و آرامش بر دلهای بیعت کنندگان با پیامبر افزودند: هرکس امروز با انقلاب و امام خمینی و راه امام بیعت کند به معنای بیعت با پیامبر است و پروردگار کریم به پاداش این بیعت، دغدغه، نگرانی و نامیدی را از دل ملت می زداید و اطمینان و آرامش را جایگزین می کند.


بیعت در سنت و فرهنگ اسلامی از جایگاهی والایی برخوردار می‌باشد که در آیاتی از قرآن کریم نیز صراحتا به این مساله اشاره شده و خداوند متعال عاقبت نیکو و امداد خود را برای مومنان پایبند بر بیعت و سرنوشتی ذلت بار برای آنانکه بیعت خود با پیامبر بشکنند، وعده داده است.


شهید آیت الله بهشتی در کتاب «شناخت اسلام»، بیعت را نوعی پیمان وفاداری و اطاعت با حاکم معرفی کرده و می‌افزاید: «بیعت در برخی موارد نیز نوعی تجدید پیمان و رأی اعتماد به حکومتی است که بر سر کار است و با وضعی فوق العاده رو به رو شده و در هنگام بیعت، معمولاً امر مورد تعهد نیز مشخص می‌شده؛ همانند اینکه در خدمت پیامبر باشند و در هر سرزمین و با هر دشمنی که او فرمود بجنگند.»


حال به فرمایشات رهبر انقلاب برمیگردیم که ایشان «بیعت با امام و انقلاب» را هم ردیف «بیعت با پیامبر اسلام» قرار داده‌اند و با توجه به مشخص شدن تعریف لغوی و اصطلاحی «بیعت» و اینکه در هنگام بیعت، معمولاً امر مورد تعهد نیز مشخص می شود، امت اسلامی باید در بیعت با امام تعهداتی را پذیرفته باشد.


این تعهدات چیست؟

بهترین شاخص برای دانستن تعهدات امت اسلامی در برابر امام جامعه رجوع به فرمایشات خود امام است که ایشان در طول 10 سال عمر با برکت خود پس از انقلاب اسلامی در مناسبت‌های مختلف ایراد نموده‌اند.


با رجوع به مجموعه فرمایشات ایشان یک مساله همواره به عنوان دغدغه اصلی و محور سخنان امام مطرح است که می توان آن را شرط اساسی ایشان برای عدم خلف بیعت از سوی جامعه ارزیابی کرد که کلید سعادت جامعه را در حراست آن می دانند و این مساله چیزی نیست جز «ولایت فقیه».


امام خمینی برای اولین بار در طول تاریخ شیعه، از اعمال حاکمیت و کسب قدرت اجرایی توسط فقها سخن به میان آورد و اعلام نمود: «باید کوشش کنیم که دستگاه اجرای احکام و اداره امور برقرار شود» و علما و فقهای اسلامی وظیفه دارند حکومت اسلامی تاسیس کنند، نخستین گام را در راه تاسیس حکومت اسلامی برداشته و این مساله پس از سال‌ها مجاهدت با پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست.


فرمایشات ایشان در تبیین ولایت فقیه و تعبیر از آن با عناوینی چون «هدیه الهی»، «ولایت فقیه مانع بزرگ در راه حکومت دیکتاتوری»، «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است» و...نشان از جایگاه رفیع این اصل مترقی می باشد و در واقع ایشان پایه حکومت اسلامی و رمز ماندگاری یک جامعه اسلامی را در تبعیت از این اصل معرفی کردند.


به عبارت دیگر عدم وجود ولایت فقیه، یک جامعه اسلامی را که در ظاهر اسلامی است و شاید در آن برخی احکام اسلام نیز جاری باشد تبدیل به یک کالبد بدون روح می کند که به دلیل عدم نظارت، تدبیر و تصمیم گیری ولی فقیه در اداره کشور، این جامعه راه سعادت را نخواهد توانست بپیماید.


اما در این میان نقش مردم و جامعه اسلامی بیعت کننده با امام در حفظ و حراست از این جایگاه بسیار مهم و نقض عهد و سستی در حراست از جایگاه ولایت فقیه می تواند ضربات جبران ناپذیری بر کشور وارد کند.

مرور حوادث رخ داده در دوره زعامت آیت الله خامنه ای، سرافرازی و سربلندی کشور در معرکه‌های مختلف، امنیت کامل کشور در وضعیت آشوب و جنگ که تمام کشورهای منطقه را در خود فرو برده و ... خود گواه روشنی از برکات و ثمرات تداوم وفای به عهد و بیعت مردم با امام می باشد.


در این میان هر اندازه مجاهدت مردم و پشتیبانی مردم از ولایت فقیه جای تمجید و ستایش دارد، بیش از آن نقض عهد و خلف وعده عده ای از یاران امام مستحق نکوهش و سرزنش است که پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب در مقاطع مختلف بیعت خود با امام را شکسته و به جای حراست و پشتیبانی از جایگاه منیع ولایت فقیه همنوا به دشمنان دیروز و امروز امام سعی در خدشه دار کردن این جایگاه داشتند که حتی پای آنها را تا کودتا علیه میراث گرانقدر امام یعنی نظام جمهوری اسلامی کشاند.


رهبر معظم انقلاب دلیل این رویگردانی انقلابیون سابق را اینگونه تبیین می کنند: عده‌ای از افراد انقلابی به خاطر «ظلم فردی احتمالی» که به آنها شده، به ناحق از اصل انقلاب روگردان شده اند و عده ای هم به خاطر مسائل شخصی و خانوادگی مواضع دیگری گرفته اند اما مهم این است که رویشهای انقلاب در زمینه های مختلف از جمله وجود نیروهای «مؤمن، انقلابی، متخصص، تحصیلکرده، فن آور و کارآمد»، بسیار بیشتر از ریزشها بوده است».

گرچه مجاهدت و پایمردی مردمی که امام خمینی آنها را «بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع)» معرفی می‌کردند، مانع از تحقق اهداف شوم این یاران سابق امام گردید اما این خائنین به بیعت خود با امام باید منتظر وعده الهی باشند که آنها را به دلیل نقض عهد عاقبتی شوم و دردناک وعده داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.