ه گزارش ، رکس تیلرسون که برای کنفرانس حمایت از عراق در کویت به سر می برد با شبکه عربی الحره کویت گفتگو کرده است، وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه
ضمن اظهارات نخ نمای همیشگی ایران را متهم می کند به حضور نظامی در دیگر
کشورهای همسایه و سوریه، بر همین اساس درباره مسائل مختلف از قبیل بازسازی
عراق، حضور آمریکا در عراق، شکست داعش، تحولات اخیر سوریه و حمله اخیر اسرائیل به این کشور و نقش ایران در تحولات منطقه و مسائل دیگر به پرسش ها پاسخ داد.
جناب وزیر، ابتدا از شما تشکر می کنم که وقت خود و این فرصت را در اختیار تلویزیون
الحره قرار دادید. ما این گفتگو را از جایی شروع می کنیم که شما روزتان را
در کویت با آن به پایان رساندید -- یک روز طولانی. نظر شما در این باره
چیست که کویت که زمانی مورد تجاوز نظامی عراق، در دوره رژیم سابق، قرار گرفت اکنون میزبان کنفرانسی برای بازسازی عراق است؟
من فکر می کنم این نشان دهنده اهمیتی است که کویت، و نیز کل کشورهای خلیج (فارس) و جهان عرب، برای آینده عراق قائل اند. عراق سال های طولانی از بقیه کشورهای منطقه
خلیج (فارس) دور افتاده بود و من فکر می کنم اکنون مشاهده این نزدیکی و
برقراری دوباره فعالیت اقتصادی، برقراری دوباره روابطی که برای آینده عراق
بسیار مهم خواهد بود، بسیار دلگرم کننده است.
و بیش از 100 شرکت آمریکایی در این کار -- یا در کنفرانس بازسازی عراق -- مشارکت کرده اند. بخش خصوصی آمریکا چه نقشی می تواند در بازسازی عراق ایفا کند؟
من فکر می کنم این کاملا روشن است که آوردن دلار برای سرمایه گذاری در عراق برای ایجاد شغل و رشد اقتصادی در عراق بسیار مهم است. اما فراتر از آن، آوردن شیوه های تجارت آمریکایی و ارزش های آمریکایی به عراق نیز مهم است. شرکت های آمریکایی به تعامل و همکاری با رژیم هایی که حاکمیت قانون
را با قدرت اعمال می کنند خو گرفته اند و من فکر می کنم این مسئله آنچه را
در عراق برای موفقیت در دراز مدت نیاز داریم، تقویت می کند.
منتقدان می گویند دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پولی برای بازسازی عراق نخواهد داد و بر بخش خصوصی و سازمان های بین المللی متکی خواهد بود. پاسخ شما به آنها چیست؟
کاملا مشخص است که این کنفرانس قرار نبود کنفرانس کمک کنندگان یا کنفرانس
وعده دادن باشد. این کنفرانس در واقع برای این برگزار شده است که اطمینان
یابیم شرکت ها، بخش خصوصی، و نیز دیگر موسسات وام دهنده به درک خوبی از
اوضاع کنونی عراق پس از شکست داعش ، و فرصت هایی که در دسترس قرار گرفته
است، برسند و این کنفرانس برای ایجاد علاقه و هیجان درباره عراق به عنوان
یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری و تجارت برگزار شده است. با این کار، ما
اطمینان داریم که کار بسیار زیادی در زمینه بازسازی عراق از طریق بخش خصوصی
و نیز با مشارکت موسسات وام دهنده -- مانند شرکت سرمایه گذاری خصوصی برون مرزی (OPIC)، بانک صادرات و واردات آمریکا (Ex-Im) ، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول -- انجام می گیرد و همه اینها عناصر مهمی برای اطمینان یافتن از آینده موفق عراق هستند.
آیا شما از نتایج آنچه امروز به دست آوردید، رضایت دارید؟
تیلرسون: من فکر می کنم علاقه بسیار زیادی وجود داشت. ما چند شرکت را
داشتیم که آمدند و در این کنفرانس حضور یافتند اما چند شرکت هم هستند که یا
اعلام کردند فرصت هایی برای مشارکت در بازسازی عراق به دست آورده اند، یا
اینکه با عراق سرگرم مذاکره اند. من فکر می کنم این واقعا مهم بود که اکنون
عراق را در ویترین بگذاریم و همانطور که در اظهاراتم گفتم، نشان دهیم که
این کشور آماده تجارت است.
و در خصوص آینده حضور آمریکا در عراق، فکر می کنید این حضور چگونه خواهد بود؟
اگر سوال شما درباره حضور دولت آمریکا
یا حضور نظامی باشد، این موضوعی است که هنوز باید درباره آن با دولت عراق ،
با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، مذاکره کنیم. البته آنها انتخابات
را پیش رو دارند. ما امروز هنوز در عراق حضور داریم تا اطمینان یابیم که
داعش دوباره ظاهر نشود. هرچند ما داعش را شکست داده ایم و آن را از مناطقی
که در عراق اشغال کرده بود بیرون کرده ایم. ما می دانیم -- همانطور که نخست
وزیر عبادی نیز به آن اذعان دارد -- هنوز عناصری از داعش هستند که عراق را
تهدید می کنند و ما قصد داریم تا آنجا که لازم باشد در عراق بمانیم تا
اطمینان حاصل کنیم که با این عناصر نیز برخورد کرده ایم.
ائتلاف بین المللی ضد داعش پیشرفت های بزرگی در سوریه و عراق داشت.
بزرگترین چالشی که شما هنوز با آن مواجه اید چیست و چه طرح یا هدفی برای
سال آینده دارید؟
نشست وزیران که ما امروز برای ائتلاف جهانی ضد داعش تشکیل دادیم فرصت بسیار
مهمی بود تا همه اعضای ائتلاف گردهم بیایند و به موفقیت هایی که در عراق و
سوریه به دست آمده است اذعان کنند. اما ما این را نیز می دانیم که شکست
داعش یک تهدید جهانی نیز به وجود آورده است و ما می کوشیم از این فرصت
استفاده کنیم و به بررسی این بپردازیم که جنگجویان خارجی چگونه ممکن است
بخواهند به کشورهای خود بازگردند و ما چگونه می توانیم رد کسانی را که با
داعش همکاری می کرده اند، بگیریم. ما مجموعه جدیدی از اصول راهنما را تصویب
کردیم که راهنمای تلاش های ما در آینده خواهد بود و مبنای آن نیز مبادله
فراوان اطلاعات ، جمع آوری اطلاعات با استفاده از بانک اطلاعاتی اینترپل است. بنابراین، ما وارد مرحله بعدی شده ایم که مرحله اطمینان یافتن از این است که داعش را برای همیشه شکست می دهیم.
جناب وزیر، نگرانی هایی در منطقه به سبب رویارویی اخیر میان اسرائیل،
ایران، و سوریه به وجود آمده است. برخی نگران وقوع جنگی منطقه ای هستند.
آیا شما هم این نگرانی را دارید؟
من درست قبل از اینکه سفرم به منطقه را شروع کنم، گفتگویی بسیار طولانی و مفصل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
داشتم که به سبب همین حملات بود و ما مذاکره ای طولانی درباره تهدیداتی که
اسرائیل با آنها مواجه است داشتیم -- تهدیداتی که منشاء آنها از لبنان به سبب حزب الله
لبنان، و نیز از سوریه است. ما این تهدیدات علیه اسرائیل را بسیار جدی می
گیریم و معتقدیم اسرائیل کاملا حق دارد از خود در برابر این تهدیدات دفاع
کند.ما نگرانیم که سوریه موجب بی ثباتی و ایجاد فرصت هایی برای تهدیدات
بیشتر نه فقط علیه اسرائیل، بلکه علیه اردن و ترکیه
و همه همسایگانش شود و به همین دلیل است که تا زمانی که داعش کاملا شکست
بخورد و اطمینان یابیم که نمی تواند مجددا سر بلند کند، ما در سوریه خواهیم
ماند. ما به مشارکت در روند سیاسی برای سوریه نیز ادامه خواهیم داد و
معتقدیم راه دراز مدت برای برقراری ثبات در سوریه و احیای ماهیت مستقل
سوریه همین روند سیاسی است.
اما در میدان عمل آمریکا به طور خاص برای مهار نفوذ روزافزون ایران در سوریه، در لبنان، در عراق و جاهای دیگر چه می کند؟
ما معتقدیم واکنش آینده به نفوذ ایران در سوریه از طریق روند سیاسی و از
طریق خود روند صلح خواهد بود. مجددا باید بگویم که آمریکا فقط برای یک هدف
در سوریه حضور دارد و آن هم شکست دادن داعش و اطمینان یافتن از شکست دائمی
داعش است. اما برای این کار ما رویکردی را انتخاب کرده ایم که بر اساس آن
می خواهیم از فرصتی که به وجود آمده است استفاده کنیم و اطمینان یابیم که
میان جناح های داخل سوریه جنگی رخ ندهد و شاهد یک جنگ داخلی دیگر در این کشور نباشیم. ما همچنین می خواهیم از حضور خودمان به عنوان یک عامل ثبات برای پشتیبانی از مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل در ژنو استفاده کنیم و به مردم سوریه اجازه دهیم یک قانون اساسی جدید بنویسند و یک انتخابات آزاد و سالم برگزار کنند. ما معتقدیم از طریق این روند سوریه استقلال
خود را تقویت خواهد کرد و برای کاستن از نفوذ ایران در داخل سوریه و در
نهایت طرد این نفوذ خودش اقدام خواهد کرد.نفوذ ایران داخل سوریه مثبت نیست،
این نفوذ منفی است چون ایرانی ها با خود بی ثباتی و خشونت می آورند.
اما جناب وزیر، شما بر شکست دادن داعش متمرکز شده اید و ایران و رژیم سوریه و روسیه در میدان در حال پیشروی اند. شما در این خصوص چه خواهید کرد؟
من فکر نمی کنم رژیم (سوریه) ، روسیه و ایران لزوما در حال پیشروی باشند.
من معتقدم در نهایت ، کل کشور سوریه در حال شکست دادن داعش است. مجددا باید
بگویم که ما روسیه و دیگران را تشویق می کنیم که جلو تشدید درگیری ها را
بگیرند و پس از آنکه داعش شکست خورد، به خشونت دامن نزنند. ما از روسیه
خواسته ایم رژیم سوریه را ترغیب کند که پیشروی و کارزار خود را در برابر
نیروهای مخالف متوقف کند. آنها (روس ها) با آتش بس در برخی مناطق و ثبات در
برخی مناطق موافقت کرده اند اما باید اینها را عملی کنند تا شرایط برای
دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای آینده سوریه مهیا شود.و در خصوص مداخله
گسترده ایران در منطقه، ما با صراحت درباره حضور بی ثبات ساز ایران در
یمن، حضور بی ثبات ساز آنها در سوریه، در لبنان، و نیز در عراق حرف خود را
زده ایم. از دید ما -- که من فکر می کنم این دیدگاه بخش اعظم جامعه بین المللی
نیز باشد -- حضور ایران در این کشورها مفید نیست. این حضور موجب ثبات نمی
شود. این حضور برای شهروندان این کشورها امنیت نمی آورد. ما از ایران می
خواهیم عقب نشینی کند و نیروهایش را به کشورش بازگرداند و از دید ما این مسیر درست به سوی آینده است.
اما ایرانی ها عکس این کار را می کنند.
آنها چون فقط ما از آنها خواسته ایم، نیروهای خود را از این کشورها خارج
نمی کنند. من فکر می کنم در نهایت اراده مردم سوریه و احیای یک سوریه آزاد،
یکپارچه، دموکراتیک و مستقل به طرد مداخله بیرونی ایران در این کشور منجر
خواهد شد.
جناب وزیر، به نظر می رسد تاکنون روند سوچی و روند ژنو بی نتیجه بوده است.
هماهنگی و همکاری با روسیه نیز نتیجه بخش نبوده است. آیا آمریکا قصد دارد
به همین روند ادامه دهد یا اینکه شما دنبال چیز دیگری هستید و قصد دارید
دوبارره از مخالفان سوری حمایت و آنها را مسلح کنید تا مناطقی را مجددا
تصرف کنند؟
خیر، تنها تلاش ما این است که از روند صلح سازمان ملل در ژنو حمایت کنیم.
من فکر می کنم مهم است که فراموش نکنیم که رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور
پوتین هر دو در نوامبر گذشته بیانیه ای در حاشیه نشست آسه آن در دانانگ
ویتنام منتشر کردند که هر دو در آن خود را به روند ژنو به عنوان مسیر حرکت
رو به جلو در سوریه متعهد کردند. ما همچنان با روس ها و با شرکای دیگر در
منطقه برای حمایت از روند ژنو کار می کنیم. نشست سوچی در برخی جنبه ها
نتوانست برخی انتظارات را که به اعتقاد من برگزار کنندگان این نشست به
دنبال آن بودند، محقق کند، اما از طرف دیگر، اگر بیانیه پایانی این نشست را
ببینید،می بینید با صراحت اعلام شد که ژنو جایی است که این مسائل در آن حل
و فصل خواهد شد و این بیانیه بر نقش مهمی که استفان دی میستورا فرستاده
ویژه سازمان ملل در امور سوریه باید در هدایت این روند ایفا کند، تاکید
کرد. بنابراین، من فکر می کنم همه طرف های کلیدی -- روسیه، آمریکا، ائتلاف
ما، کشورهای همفکر ما در خصوص مسئله سوریه -- از روند ژنو حمایت می کنند.
دولت ترامپ تهدید کرده است در صورتی که رژیم سوریه از سلاح های شیمیایی
استفاده کند، واکنش نظامی به آن نشان خواهد داد. گزارش ها حاکی است رژیم
سوریه ماه گذشته شش بار از سلاح های شیمیایی استفاده کرد. آیا آمریکا یا جامعه بین المللی واکنشی به آن نشان خواهد داد؟
ما از این گزارش ها بسیار نگرانیم -- گزارش هایی که از استفاده از بمب های حاوی کلر و نیز استفاده مجدد از مهمات حاوی گاز
سارین حکایت دارند. من فکر می کنم چیزی که امروز اهمیت دارد این است که
جامعه بین المللی ساز و کار خوبی برای راستی آزمایی و تایید این گزارش ها
ندارد. شورای امنیت سازمان ملل
رای گیری های متعددی برای تمدید ماموریت ساز و کار تحقیقی مشترک انجام داد
تا به کارشناسان اجازه دهد به سوریه بروند و درباره این گزارش ها تحقیق
کنند و ببینند اولا آیا این گزارش ها واقعا صحت دارد و ثانیا مشخص کنند چه
کسی مسئول است.دولت ترامپ استفاده از سلاح
های شیمیایی را بسیار جدی می گیرد و این را می توان از اقداماتی که سال
گذشته انجام داد مشاهده کرد. ما باید تحلیل و تحقیقاتی مستقل در باره این
گزارش ها داشته باشیم و چیزی که ما واقعا نیاز داریم این است که روسیه وتو
کردن تمدید ماموریت ساز و کار تحقیقی مشترک را متوقف کند تا ما به اطلاعات
بهتری درباره اینکه در سوریه دقیقا چه اتفاقی می افتد، دست یابیم.
اما از زمانی که شما به سوریه حمله کردید اتفاقی نیفتاده و چیزی تغییر
نکرده است و رژیم سوریه دوباره از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.
خب، از آن زمان به صورت گسترده، به ویژه از گاز سارین استفاده نشده است. ما
فکر می کنیم توانسته ایم جلو سوریه را بگیریم و نگذاریم از این نوع سلاح
شیمیایی استفاده کند. با این حال، این گزارش ها بسیار نگران کننده است.
چیزی که ما می دانیم این است که کسانی بر اثر چیزی که به نظر می رسد سلاح
های شیمیایی بوده است، جان خود را از دست داده اند. ما به اطلاعات بهتری از
طرف کارشناسانی نیاز داریم که بتوانند از طریق ساز و کاری مانند ساز و کار
تحقیقی مشترک از داخل سوریه به ما بدهند.
جناب وزیر، در این سفر طولانی شما قصد دارید از لبنان نیز دیدن کنید و این
در حالی است که تنش میان لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای دریایی و زمینی بالا
گرفته است. آمریکا میان این دو میانجیگیری کرده است. آیا به نظر شما ما به
حصول یک توافق نزدیک شده ایم یا به جنگ؟
روشن است که ما تا آنجا که بتوانیم می کوشیم جلو درگیری را بگیریم و همچنان
تلاش خواهیم کرد یک دولت مستقل را در لبنان تقویت کنیم. ما تلاش خواهیم
کرد نیروهای امنیتی
مستقل لبنان را تقویت کنیم. ما می دانیم که لبنان در حال طی کردن روندی
است که احتمالا یک دوره گذار طولانی خواهد بود. من فکر می کنم لبنانی ها
گام های مثبتی در زمینه قانون "عدم مداخله" برداشته اند، قانونی که ایجاب
می کند نیروهای لبنانی از یمن یا جاهای دیگر خارج شوند. ما در لبنان هستیم تا از این کشور برای طی کردن این دوره گذار طولانی پشتیبانی کنیم.
در همین حال، شما فشارها و تحریم های بیشتری علیه حزب الله اعمال کرده اید.
آیا دولت لبنان در این خصوص با آمریکا هماهنگی و همکاری می کند؟ شما چطور
می توانید بدون تاثیرگذاری بر دولت لبنان بر حزب الله فشار بیاورید؟
این سوال بسیار خوبی است. ما بسیار مراقب هستیم و می دانیم که مسئله ما با
حزب الله لبنان است، یعنی با یک سازمان تروریست. مسئله ما با مردم لبنان
نیست، مسئله ما با دولت لبنان نیست. بنابراین، ما می کوشیم در خصوص
اقداماتی که اتخاذ می کنیم بسیار دقیق عمل کنیم تا به مردم لبنان آسیبی
نرسانیم. اما ما به پشتیبانی دولت لبنان نیاز داریم تا بتوانیم با این
فعالیت ها که حزب الله لبنان در پیش گرفته است و برای بقیه جهان غیرقابل
قبول است، به روشنی و با قاطعیت برخورد کنیم.
به عنوان سوال آخر، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ولادیمیر پوتین
رئیس جمهور روسیه گفت با آمریکا به عنوان میانجی در کشمکش با اسرائیل دیگر
هیچ گونه همکاری نخواهد داشت. آیا شما واکنشی به این حرف ندارید؟
من محمود عباس
و نگرانی های او را در خصوص برخی اقدامات و تصمیمات آمریکا درک می کنم.
پیام من به او این است که آمریکا هنوز خود را متعهد می داند که روند صلح خاورمیانه به موفقیت برسد و آماده است برای پیشبرد این روند کمک کند. ما امیدواریم عباس راه بازگشت به میز مذکره را پیدا کند.
به گزارش مشرق، پس از انتشار خبر دستگیری یک شبکه جاسوسی در قالب فعالیت زیستمحیطی توسط یکی از نهادهای امنیتی کشور در روزهای گذشته و افشای پشتپرده تکاندهنده ماجرا از سوی دادستان تهران، مناسب است تا برخی تحرکات مشکوک در حوزه محیط زیست دوباره مرور شود.
کیهان طی گزارشی در ۱۲اسفند ماه ۱۳۹۳ به ماجرای مشکوک حضور اتباع خارجی یا دو تابعیتی در کشورمان در پوشش شکار و فعالیت زیست محیطی از جمله پروژه صیانت از یوزپلنگ ایرانی پرداخته بود که البته مانند بسیاری از هشدارهای دیگری که بعد از وقوع واقعه درستی آن معلوم شد، مورد توجه قرار نگرفت!
«داستان حضور هر ساله و مداوم شکارچیان خارجی در ایران به ماجرایی عجیب و غریب تبدیل شده است! شایعات زیادی در مورد همکاری برخی مدیران سازمان محیط زیست با شیوخ عرب و واسطههای خارجی وجود دارد.... پای آژانسهای رسمی ایرانی- آمریکایی به میان آمده که به صورت رسمی تور گردشگری با مجوز شکار راهی ایران میکنند!... تلاش میکنیم دریابیم چه ارتباطی میان دغدغههای زیستمحیط برخی نهادهای بینالمللی و برنامههای مخفی نظامی وجود دارد؟ آیا تسلط بر «آب و هوا» به منظور ایجاد تغییرات اقلیمی سناریویی هالیوودی است یا حقیقت دارد؟ آیا با جمعآوری اطلاعات دقیق تغییرات زیستمحیطی مناطق مختلف ایران توسط برخی شکارچیان خارجی و معدودی از NGOهای داخلی، برنامه نظامی مدیریت آب و هوا پیشرفت سریعتری خواهد کرد؟
بیشتر بخوانید:
در دوره اصلاحات اخبار ورود شکارچیان از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران اوج گرفت. ماجرا از این قرار بود که شیوخ عرب دسته دسته مرزهای کشور را درمینوردیدند و در برخی موارد مثل سال 79 پس از شکار بیش از 100 قطعه «هوبره» ایرانی با انتشار تصاویر جنایات محیط زیستی خود راهی منزل میشدند. معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط زیست نیز اغلب معترض این ماجرا میشد و از حمایت این افراد توسط وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی خبر میداد! با این حال مشخص نبود چرا رویه مذکور علیرغم معترض بودن همه بخشهای دولتی پایانی نداشت!....
قوه قضائیه و دستگاههای امنیتی مدعی بودند که افراد مذکور پس از دستگیری از «مجوزدار بودن» اقدامات خود خبر دادهاند و به همین جهت امکان برخورد قانونی جدی با آنها وجود ندارد. براساس «آییننامه ویژه شکار» که در آخرین سالهای دولت اصلاحات یعنی سال1381در هیئت دولت به تصویب رسید، اجرای برنامه شکار توسط مقامات عالیرتبه کشورهای خارجی در ایران از شمول ضوابط و دستورالعملهای عمومی شکار مستثنی شد و تابع مقررات آییننامه مذکور قرار گرفت.
در همین آییننامه عجیب و ضدمحیط زیستی حتی مواردی برای تبلیغ این امتیازدهی عجیب به بیگانگان در سفارتخانههای ایران نیز در نظر گرفته شده است.
تصویب آییننامه اجرایی شکار ویژه در دوره اصلاحات با اعتراضات مکرر دوستداران حقیقی محیط زیست و انجمن حمایت از حیوانات ایران مواجه شد که این آییننامه را مصداق بارز «کاپیتولاسیون» دانسته و از برخورد دوگانه دولت با شکارچیان ایرانی و شیخنشینهای عرب و دیپلماتهای غربی منزجر شده بودند.....
اخیرا یک فعال محیط زیست ایرانی افشا کرده که دیوید لیلین(David Laylin)، از اقوام سببی اسکندر فیروز، این روزها به جهت اقامت در ایران، به واسطه مدیریت آژانس «ایران سافاری» به فروش پروانه شکار قوچ آسیبپذیر لارستان به متمولین آمریکایی به قیمت صد هزار دلار اشتغال دارد و همکار و همراه موسسه حیاتوحش پارسیان است. براساس متن یادداشت افشاگرانه مذکور، این شکارچی و شکارفروش دیروز و امروز، هم فروشنده تجهیزات جانبی شکار و ماهیگیری و هم مشاور «مرکز مطالعات اسلام و خاورمیانه» در واشنگتن است! با این حال در رسانههای کشورمان وی به عنوان «مشاور مرتبط با مسائل تالابها و مدیریت منابع آب» یا به عنوان دکتری که سابقه ۴۷ ساله در پژوهش و تحقیق دارد معرفی میشود. بدتر آنکه وی براساس اطلاعات بهدست آمده کیهان، از معتمدین برخی از نهادهای مهم کشور به شمار میرود و در موضوع مهم سهم ایران از آبراههها و رودهای مرزی مشاور رسمی و مورد تایید همزمان ایران و انگلیس به شمار میرود!
پدر دیوید لیلین براساس اسناد منتشر شده در آمریکا و پایگاه ویکی لیکس، از مشاورین بلندمرتبه دولت آمریکا و رابط سیا بوده که با سفیر وقت ایران در آمریکا «علی امینی» که بعدها به مقام نخستوزیری نیز رسید، ارتباطات گسترده و سطح بالایی در موضوعاتی همچون «جدایی آذربایجان از ایران» و «تعیین حقآبه ایران از هیرمند» داشته است.
دیوید لیلین به اعتراف خودش، در سال ۱۹۶۵ یعنی زمانی که بیش از 28 سال سن نداشت، «ایران سافاری»، نخستین شرکت شکار در ایران را در دوره مدیریت اسکندر فیروز، تاسیس کرد. به نوشته شکارچیان خارجی فقط همین یک شرکت خصوصی بود که خدمات توریستی به شکارچیان ارائه میکرد.
لیلین تاکید دارد که پس از انقلاب کمک به شکارچیان خارجی و شکار در ایران را کنار گذاشته است اما سایت اینترنتی «ایران سافاری» کماکان فعال است و مشتاقانه از خارجیها برای شکار و گردش در ایران دعوت میکند!
بیشتر بخوانید:
رصد پایگاه های موشکی در پوشش اقدامات زیست محیطی/ حفظ جان زندانی دغدغه دادستانی است/ مقایسه ماهواره و حجاب، قیاس مع الفارق است
گذشته از سابقه دیوید لیلین و همکاریهای گسترده وی با مجموعهای از سازمانهای مردمنهاد فعال محیط زیست در ایران، توجه به این نکته نیز ضروری است که همکاریهای فردی با سابقه خانوادگی وی با یکی از مدیران و موسسین «موسسه حیات وحش پارسیان» که مقیم آمریکاست و دیگر شرکت وی به نام «شرکای آمریکایی» مجری پروژه مهم ساخت فروشگاهها و کلابهای اسرائیل در قالب طرحی به نام «Israel by the sea» است در نوع خود بینظیر است!
جالب توجه است که موسسه مذکور از ارتباطات بسیار جدی با سازمان محیط زیست کشور و شخص معصومه ابتکار برخوردار است به نحوی که میتوان مدعی شد مهمترین کلان NGO همکار سازمان محیط زیست، پارسیان حیات وحش «مراد طاهباز» مشهور است! همین موسسه بود که طرح تبدیل تصویر یوزپلنگ ایرانی به نماد محیط زیستی ایران را ارائه کرد و مورد تقدیر ویژه دفتر عمران سازمان ملل و معصومه ابتکار قرار گرفت.
اکنون با توجه به اسناد قابل بررسی افشا شده درخصوص همکاری ویژه مجموعه ایران سافاری و موسسه حیات وحش ایران در موضوع شکار خارجیها در زیستگاههای حفاظت شده کشورمان علاوه بر اهمیت نقش سازمان محیط زیست در این ماجرا و بیتوجهی به سابقه ضدامنیتی دیوید لیلین و مراد طاهباز، مهم است که بدانیم که هدف از همکاریهای ویژه چنین افرادی در برنامههای محیط زیستی کشورمان چیست؟
آیا طبیعی است که فرض کنیم تاجری همچون مراد طاهباز پول هنگفتی را به امر حفاظت از گونههای نایاب حیات وحش ایران اختصاص داده و در عین دلسوزی برای آینده محیط زیست ایران به تجارت کلان با مهمترین دشمن ایران نیز میپردازد؟
بخشی از سازمانهای به اصطلاح مردمنهاد فعال در عرصه محیط زیست هم اکنون با مجوز سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت شده و جای جای کشور اقدام به راهاندازی دفتر و بنا ساختن برجک و مراکز نظارتی نمودهاند. فارغ از دغدغههای امنیتی این ماجرا، مشخص نیست به چه علت NGOهای مذکور تا این اندازه مورد عنایت و توجه مشترک معصومه ابتکار و سازمانهای جهانی قرار دارند!
آمریکا در سال 2013 در گزارش رسمی «شورای شوراها» اعلام کرد تا پیش از سال 2025 میلادی طرح تسلط تکنولوژیک بر «آب و هوا» را نهایی خواهد ساخت! تسلط بر «آب و هوا» موضوعی است که هم اکنون کشورهای در حال توسعه حتی از معنای دقیق آن نیز مطلع نیستند!
غرض اصلی این است که هر دستکاری آب و هوایی نیازمند «اطلاعات دقیق» منطقهای است. برخی NGOهای فعال در حوزه محیط زیست ایران با توجه به ارتباطات کنترل نشده مستقیم با سازمانهای جهانی و واسطههای قدیمی همچون دیوید لیلین میتوانند بهترین منابع برای ثبت و ضبط اطلاعات منطقهای باشند. این در حالی است که در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته امکانی مشابه برای جمعآوری اطلاعات برای محققین غیرحاکمیتی وجود ندارد و مستندات بسیاری درخصوص نحوه برخورد با شاهدین و دانشمندان محلی فضول حتی با پاسپورت بومی موجود است!
از طرف دیگر های و هوی بسیار معصومه ابتکار همراه با فضاسازی رسانهای حداکثری پس از قطع بودجه 60 میلیاردی سازمانهای مردمنهاد محیط زیست نشان از آن دارد که هیچ خیّر فرامنطقهای مدیریت مالی پروژههای پر سر و صدا اما بیحاصلی همچون حمایت از یوزپلنگ و قوچ ایرانی را عهدهدار نشده است و کماکان براساس فرضیات قابل بررسی مطرح شده، عدهای به هزینه جیب ایرانی، اطلاعات دقیق مورد نیاز سازمانهای چندملیتی بیگانه را تهیه و ارسال میکنند. به این ترتیب میتوان با توجه به پیشبینی جدی سیاستمداران غربی درخصوص نقشآفرینی «آب» و «تغییرات زیست محیطی» بیسابقه با منشأ نامعلوم در تعیین سرنوشت سیاسی و ژئوپلیتیک خاورمیانه، نگاهی دوباره به ساختارسازیهای موازی حاکمیت در حوزه محیط زیست در ایران و نقش حقیقی سازمان محیط زیست در فضاسازی تاکتیکی داشت.
اما پیرو درج گزارش ویژه کیهان در آن سال با عنوان «مجوز شکار حیوانات با جمعآوری اطلاعات» سازمان محیط زیست جوابیهای ارسال کرد که متن آن به همراه توضیحات کیهان در تاریخ 26 اسفند سال 93 چاپ شد که به بخشهای مختصری از آن و پاسخ کیهان اشاره میکنیم.
در بخشهایی از جوابیه سازمان محیط زیست آمده بود: «کارشناسان خارجی که با طرحهای بینالمللی این سازمان همکاری مینمایند حسب تخصص و صلاحیتهای علمی که در رابطه با موضوعات مورد نظر دارند، دعوت به همکاری گردیدهاند اما رسیدگی به صلاحیتهای آنها با سوابق همکاری آنها با دولتهای دیگر و رفت و آمد ایشان به دیگر ممالک، در حیطه صلاحیتهای دستگاههای امنیتی مسئول در کشور است که یقینا اطلاعات آنها در مورد افراد مذکور، کمتر از نویسنده محترم مطلب نبوده و در صورت لزوم، این سازمان را از این سوابق و ضرورتهای امنیتی آگاه میساختند.»
در پاسخ کیهان به این جوابیه آمده بود:
«صیانت از محیط زیست به فرموده رهبر انقلاب امری حاکمیتی است. منطق حکم میکند در امور حاکمیتی از مشارکت با دشمنان و حتی بیگانگان پرهیز شود. با توجه به گزارشهای رسمی منتشر شده درک منفی بودن همکاریهای محیط زیستی باواسطه و بیواسطه با نهادهایی همچون «انجمن سلطنتی جغرافیای انگلیس»، «موسسه قوچهای وحشی آمریکا»، «بنیاد حیات وحش پارسیان»، «آژانس بینالمللی محیط زیست و توسعه»، «بنیاد میراث ایران» وابسته به موزه لندن، «برنامه عمران سازمان ملل»، «دانشگاه سوآس لندن» با سابقه همکاریهای گسترده با 6 MI و برخی نهادهای دیگر و افرادی همچون مراد طاهباز با سابقه همکاری تجاری با اسرائیل نیازمند استعلام از وزارت اطلاعات نیست. روال عادی کار این است که رئیس سازمان محیط زیست پیش از آغاز همکاری با سمنی که موسس آن سازنده پروژه شهرکهای توریستی اسرائیل است با وزارت اطلاعات مشورت کند.»
گفتنی است، با نگاهی به گزارش سه سال قبل کیهان و اظهار نگرانی از تحرکات مشکوک ضدمحیط زیستی و ضدامنیتی برخی افراد مشکوک در پروژههای به اصطلاح محیط زیستی و همچنین افشای این روزهای فعالیتهای جاسوسی از جمله رصد و مخابره اطلاعات موشکی کشور در پوشش فعالیتهای زیستمحیطی یک بار دیگر اثبات شد که غفلت یا خوشبینی افراطی برخی سازمانها و مسئولان به برخی افراد وابسته و همچنین کمکاری آنها تا چه حد میتواند آسیبزا باشد.