دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

دریچه ای نو جهان معاصر از دیدگاه اسلام

این وبلاگ قصد دارد تا با نشر جدیدترین اخبار و اطلاعات روز جهان در مورد اسلام و فواید آن در زندگی روزمره از گذشته تا به حال و در آینده گرایش اسلام ستیزی را از ذهن مردم جهان پاک نماید .

لشکری با 20 عملیات موفقیت‌آمیز و 4 فرمانده شهید

خبرگزاری میزانگروه سیاسی: تیپ ‌٢٧ حضرت محمدرسول‌الله (ص) در هفدهم بهمن ‌١٣۶٠ به فرمان‌دهی "حاج احمد متوسلیان" به جرگه یگان‌های رزمی سپاه پیوست. در دی ماه ۱۳۶۰ عملیات محمد رسول‌الله از دو محور مریوان و پاوه بر روی منطقه خرمال توسط احمد متوسلیان و ابراهیم همت رهبری شد که این عملیات سنگ بنای تأسیس تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله به شمار می‌رود.

موسس اصلی این لشگر احمد متوسلیان بود که در سال ۱۳۶۰ با ادغام نیروهای سپاه مریوان، پاوه و همدان تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله را تشکیل داد و فرماندهی تیپ مذکور را نیز خود به عهده گرفت. این تیپ بعدها و پیش از عملیات بیت‌المقدس به لشگر تبدیل شد.

تیپ در همان اوایل تأسیس آماده شد تا در عملیات بزرگ "فتح‌المبین" نقشی کلیدی ایفا نماید.این تیپ با ‌٩ گردان مأموریت یافت تا با نفوذ در عمق مواضع دشمن،توپ‌خانه سنگین آن‌ها را در ارتفاعات "علی گره زد" از کار بیندازد. در این عملیات، تیپ ‌٢٧ طی چهار مرحله توانست ضربات سنگینی را در مناطق "تپه چشمه"، "شاوریه"، "بلتای بالا" و پایین به دشمن بعثی وارد نموده و مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

نقش آفرینی لشکر 27 در عملیات "الی بیت‌المقدس"

دومین عملیاتی که تیپ ‌٢٧ در آن حضور یافت، عملیات "الی بیت‌المقدس" بود که کمتر از یک ماه پس از عملیات فتح‌المبین طرح ریزی و اجرا شد. در این عملیات تیپ ‌٢٧ با دوازده گردان پیاده ماموریت داشت تا با پیشروی در عمق ‌١٧ کیلومتری خطوط دشمن، خود را به جاده "اهوازـ خرمشهر" رسانده و از آن‌جا به سمت ایستگاه "نیم نود" و "گرمدشت" پیشروی نماید، این مأموریت سخت و مشکل با ایستادگی رزمندگان این تیپ به خوبی انجام گرفت.

در مرحله دوم، تیپ ‌٢٧ با شکستن دژ دشمن در شلمچه، زمینه آزادسازی خرمشهر را مهیا نمود. پس از آن در مرحله سوم عملیات، تیپ ‌٢٧ با بستن راه فرار دشمن در محدوده "نهرخین" آن‌ها را به محاصره در آورد. در آخرین مرحله نیز با مقاومت سرسختانه‌ای در مقابل پاتک‌های دشمن، آزادسازی خرمشهر را تثبیت نمود.

ماموریت برون مرزی لشکر 27

پس از عملیات پیروزمند "الی بیت‌المقدس" تیپ ‌٢٧ به مأموریت برون مرزی اعزام شد که در همین مأموریت، سردار دلاور اسلام "حاج احمد متوسلیان" به اسارت در آمد. بازگشت تیپ ‌٢٧ به ایران مصادف بود با انجام مرحله سوم عملیات رمضان به فرمان‌دهی "حاج محمد ابراهیم همت" که با تمام ساز و برگ‌هایش در این مرحله از عملیات وارد کارزار شد، در نتیجه توانست با شکار تانک‌های دشمن در منطقه "پاسگاه زید" ماشین جنگی عراق را زمین‌گیر کند.

عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار

پس از عملیات رمضان، تیپ ‌٢٧ با ارتقاء به لشکر، به سمت غرب کشور حرکت کرد تا در جبهه میانی وارد عمل شود. عملیات بعدی مسلم بن عقیل (ع) نام داشت که در منطقه سومار به مرحله اجرا در آمد. در این عملیات، لشکر ‌٢٧ محمد رسول الله (ص) با نفوذ از محور "گیسکه" و "سلمان کشته" توانست تا چند کیلومتری شهر مندلی عراق پیشروی نموده و ضربات سختی را به دشمن وارد کند.

در مرحله دوم این عملیات که به عنوان عملیات "زین‌العابدین(ع)" نام‌گذاری شد، لشکر ‌٢٧ محمد رسول الله (ص) مجددا نوک پیکان عملیات محسوب می‌شد که با کشته و زخمی نمودن تعداد قابل توجهی از سربازان دشمن و با اسارت گرفتن تعدادی از آن‌ها توانست ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

تصرف پاسگاه‌های عراقی ماموریت ویژه لشکر 27 در والفجر مقدماتی

سفر به رملستان‌های "فکه" و دست و پنجه نرم کردن با موانع گسترده طبیعی و مصنوعی، ماموریت بعدی لشکر ‌٢٧ محمد رسول الله (ص) محسوب می‌شد. عملیات والفجر مقدماتی با هدف نفوذ به عمق مواضع و انهدام نیرو‌های دشمن در حد فاصل "تنگه‌ی چزابه" تا "سه راهی فکه" طرح‌ریزی شد. لشکر ‌٢٧، در این عملیات ماموریت داشت تا با عبور از میادین وسیع مین و کمین‌های دشمن، خود را به جاده "فکه-العماره" رسانده و در خیز دوم به مجتمع "نفتی بزرگان" عراق دسترسی پیدا کند. در مرحله اول رزمندگان لشکر ‌٢٧ به خصوص گردان‌های کمیل، انصار الرسول(ص)، حنظله، و عمار یاسر توانستند پاسگاه‌های عراقی "رشیدیه"، "صفریه" و "طاووسیه" را تصرف نموده و در کانال دوم عراقی‌ها مستقر شوند.

دو ماه پس از عملیات "والفجر مقدماتی"، عملیات "والفجر یک" در منطقه شمال فکه (شرهانی-ابوقریب) آغاز شد. لشکر ‌٢٧ در این عملیات ماموریت داشت، تا با تصرف ارتفاعات ‌١١٢ –146 و ‌١۴٢ دشمن را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع پدافندی خود نماید. یک هفته جنگ بی امان و شبانه‌روزی در حالی به اتمام رسید که لشکر ‌٢٧، فرمان‌ده شجاع و دلاور خود "حاج رضا چراغی" را از دست داده بود.

عزیمت لشکر 27 به جبهه غرب

پس از عملیات "والفجر یک"، نظر فرماند‌هان جنگ به سمت جبهه‌های غرب معطوف شد. از این رو منطقه "شاخ‌شمیران" و "بمو" برای اجرای عملیات بعدی در نظر گرفته شد. قبل از انجام این عملیات، لشکر ‌٢٧ به منظور ادامه عملیات والفجر ‌٣ در منطقه مهران «کله قندی» وارد عمل شد.

از سوی دیگر پس از حدود شش ماه، شناسایی‌های طاقت فرسا و دقیق، عملیات "بمو" لغو و کلیه یگان‌ها جهت ادامه عملیات "والفجر ‌۴" که در منطقه عمومی "پنجوین" آغاز شده بود به آن منطقه اعزام شدند. در مرحله سوم این عملیات، لشکر ‌٢٧ محمد رسول‌الله (ص) با هدف تصرف ارتفاعات ‌١٩٠۴- ‌١٩٠٠- ‌١٨۶۶ "کانی مانگا" و "دشت پنجوین" وارد عمل شد.

رشادت‌های لشکر 27 در نبرد کانی مانگا

رزمندگان لشکر ‌٢٧، بر روی ارتفاعات کانی مانگا، جنگ سختی را با دشمن آغاز کردند. جنگی که نزدیک بیست روز به طول انجامید، بیست روز جنگ بی‌امان با دشمنی تا دندان مسلح. در این عملیات نیز لشکر ‌٢٧ مانند دیگر عملیات‌ها چندین سردار دلاور خود را از دست داد. سردارانی چون: اکبر حاجی‌پور، اصغر رنجبران، مهدی خندان، ابراهیم معصومی و …

بازگشت به جبهه جنوب و شرکت در عملیات آبی- خاکی خیبر

پس از خاتمه عملیات والفجر ‌۴، بار دیگر نیروهای اسلام به سمت جنوب آمدند تا در "هورالهویزه" عملیات بزرگی را تدارک ببینند. عملیات آبی ـ خاکی خیبر در منطقه عمومی "طلائیه ـ جفیر" آغاز شد. لشکر ‌٢٧ در این عملیات مأموریت داشت تا در یک جبهه، با شکستن دژ مستحکم عراق در منطقه طلائیه و در جبهه‌ای دیگر با نفوذ به جزایر مجنون، دشمن را در حلقه محاصره خود قرار دهد.
 
جنگ سختی بین رزمندگان اسلام و دشمن درگرفت. جنگی که پانزده روز به طول انجامید و عاقبت با شهادت فرمانده دلاور و محبوب لشکر ‌٢٧ شهید "حاج محمد ابراهیم همت" به تثبیت مواضع خودی انجامید.

"عملیات بدر" در منطقه‌ی "شرق دجله"

عملیات خیبر تجربه خوبی بود تا بتوان عملیات‌های آینده را هم طرح‌ریزی کرد، از این رو طرح عملیات آبی ـ خاکی دیگری ریخته شد. در آخرین روزهای سال ‌١٣۶٣، "عملیات بدر" در منطقه‌ی "شرق دجله" آغاز شد. در این عملیات، لشکر ‌٢٧ به فرمان‌دهی "حاج عباس کریمی" مأموریت داشت تا در حد میانی عملیات، ضمن عبور از آب‌راه هور، خود را از جزیره جنوبی به جزیره شمالی مجنون رسانده و از آن‌جا با نفوذ به عمق مواضع دشمن در دشت "الهاله" و رودخانه "دجله" بر بزرگراه "العماره ـ بصره" تسلط پیدا کند. در این عملیات نیز مانند دیگر عملیات‌ها سنگینی و فشار دشمن، بر رزمندگان لشکر ‌٢٧ محمد رسول الله (ص) وارد می‌شد، به طوری ‌که وضعیت به مرحله‌ای رسید که فرمانده و معاون لشکر با "آرـ پی ـ جی هفت" به شکار تانک‌های دشمن پرداختند. با شهادت حاج عباس کریمی، فرمان‌ده لشکر ‌٢٧، این نبرد نا برابر نیز به پایان رسید.

ماموریت ویژه لشکر 27 در عملیات عظیم "والفجر‌٨"

یازده ماه پس از عملیات بدر، عملیات عظیم "والفجر‌٨" با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه عظیم "اروندرود" شروع شد. در این عملیات، لشکر ‌٢٧ مأموریت داشت تا از "جاده فاوـ ام‌القصر" به سمت مواضع نیروهای عراقی پیشروی نماید. در مرحله اول عملیات، شهر فاو، تمام حیثیت و آبرویشان به فنا رفته بود، هر چه در چنته داشتند رو کردند تا بلکه بتوانند مواضع از دست رفته را باز پس بگیرند. اما استقامت و پایداری نیروهای اسلام‌ بالاخص رزمندگان لشکر ‌٢٧ در محور "ام‌القصر" باعث شد تا دشمن نتواند به اهداف خود دست یابد.عاقبت، این نبرد نابرابر نیز پس از هشتاد روز مقاومت و ایثار رزمندگان اسلام و عقب نشینی دشمن به پایان رسید.

نقش لشکر 27 در آزادسازی مهران

پس از عملیات "والفجر ‌٨" عراق در یک حرکت تبلیغاتی و به منظور دادن روحیه به نیروهای خود، دست به اقداماتی زد که آن را "پدافند متحرک" نامید. در این عملیات‌ها عراق توانست بر بعضی از مناطق استراتژیک، از جمله شهر مهران دست پیدا کند. با سقوط شهر مهران، امام عزیز، با دم مسیحایی خود در کالبد رزمندگان دمیدند و فرمودند که مهران باید آزاد شود. در دهم تیر ماه ‌١٣۶۵، عملیات کربلای یک با هدف آزادسازی شهر مهران از چند محور شروع شد. لشکر ‌٢٧ با در اختیار داشتن چندین گردان آماده، مأموریت پیدا کرد تا با گذشتن از خط دشمن، ضمن عبور از رودخانه فصلی "گاوی"، "ده بهروزان" و چندین رده خط پدافندی دشمن، خود را به ارتفاعات "قلاویزان" برساند. این عملیات نیز با موفقیت کامل انجام گرفت و منجر به آزادسازی شهر مهران گردید. در این عملیات، قائم مقام لشکر‌٢٧، "حاج سید محمد رضا دستواره" به خیل شهدا پیوست.

پس از عملیات کربلای یک و تا قبل از شروع عملیات کربلای ‌۵، لشکر ‌٢٧ مسئولیت پدافند از خط مهران را نیز بر عهده داشت. با اعزام سپاهیان محمد (ص) به جبهه‌ها و تکمیل گردان‌ها، لشکر ‌٢٧ مأموریت پیدا کرد تا نقش کلیدی در عملیات بزرگ کربلای ‌۵، ایفاء نماید.

مقابله با پاتک‌های دشمن بعثی در عملیات بزرگ کربلای 5

گردان‌های لشکر ‌٢٧، در گام اول با هدف دستیابی به کانال "پرورش ماهی"، رسیدن به جاده "شلمچه ـ بصره" و بستن عقبه دشمن از سمت کانال زوجی از قلب مواضع نیروهای دشمن، پیشروی خود را شروع کرده و با پشت سر گذاشتن مواضع وسیع و غیرقابل نفوذ دشمن در شلمچه توانستند به اهداف اولیه عملیات دست یابند. از طرف دیگر دشمن بعثی، با احساس خطر از نفوذ رزمندگان اسلام، اقدام به پاتک‌های سنگین زرهی نمود به طوری که آتش توپ‌خانه و هواپیماهای دشمن لحظه‌ای قطع نمی‌شد. فشار تانک‌های پیشرفته دشمن به حدی بود که یگان‌های مجاور لشکر ‌٢٧، مجبور به ترک مواضع خود شدند. از این رو نیروهای لشکر ‌٢٧ در یک منگنه فشار قرار‌گرفته و با تمام توان خود به مقابله با پاتک‌های دشمن پرداختند.

مرحله تکمیلی کربلای 5

در مرحله تکمیلی کربلای ‌۵ قرار شد رزمندگان لشکر ‌٢٧ با تصرف دژهای "نونی شکل" ماشین جنگی عراق را در شلمچه از کار بیندازند که در این مرحله متحمل فشارهای سنگین زرهی دشمن شدند. در مجموع، عملیات "کربلای ‌۵" که از 19 دی 65 شروع شده بود، با انجام عملیات "کربلای ‌٨" تا نیمه دوم فروردین ‌١٣۶۶ به طول انجامید.

نزدیک به یک‌صد روز جنگ بی ‌امان ادامه داشت تا این که با تثبیت مواضع رزمندگان اسلام و تشکیل خط پدافندی، این نبرد سنگین هم به پایان رسید. در این عملیات حاج علیرضا نوری، قائم مقام فرمان‌دهی لشکر به همراه تعداد زیادی از فرمان‌دهان و معاونین گردان‌ها به شهادت رسیدند.

عزیمت مجدد لشکر 27 به جبهه غرب و شرکت در عملیات نصر 7

در مردادماه ‌١٣۶۶، لشکر ‌٢٧ مجدداَ جهت انجام عملیات، راهی منطقه غرب کشور شد تا در عملیات "نصر‌٧" حضور پیدا کند. در این عملیات، مأموریت لشکر ‌٢٧، تصرف یال "دوپازا" و تثبیت ارتفاعات دوپازا بود که به نحو احسن انجام گرفت. شرکت در عملیات سخت و طاقت فرسای "بیت‌المقدس‌٢"، در منطقه ماووت، دست و پنجه نرم کردن با دشمن در سرمای چندین درجه زیر صفر منطقه "دلبشک" و "سید صادق" مأموریت دیگری بود که لشکر ‌٢٧، آن را نیز به انجام رساند.

بهار 67 و دلاورمردی‌های لشکر 27 در شاخ شمیران

ارتفاعات سرسبز "شاخ شمیران" عراق، در اولین روزهای بهاری سال ‌١٣۶٧ میزبان دریادلان بسیجی بود تا در رزمی دیگر پنجه در پنجه دشمن اندازند. تصرف ارتفاعات "شاخ شمیران"، "شاخ سورمر"، "تیمورژنان" و "سد دربندی خان" از اهداف این عملیات بود که طی چندین روز جنگ بی‌امان به پایان رسید.

بعد از عملیات "بیت‌المقدس‌۴" عراق با تقویت سازمان رزم خود، به انجام عملیات‌های محدود برای بازپس گیری مناطقی که در تصرف ایران بود اقدام کرد و بعضا هم موفق شد. عراق توانست فاو، مجنون، شلمچه‌، فکه و… را باز پس بگیرد.

ماموریت ویژه لشکر 27 در خرداد 67

جهت مقابله با پیشروی‌های دشمن، طرح عملیات "بیت‌المقدس‌٧"، در منطقه پاسگاه "زید ـ کوت سواری" ریخته شد، که بلافاصله هم به مرحله اجرا درآمد. در بیستم خرداد ‌١٣۶٧، لشکر ‌٢٧ مأموریت پیدا کرد تا با عبور از "کانال ادب"، خود را به کانال پرورش ماهی، در منطقه شلمچه برساند.

چند روز پس از این عملیات، دشمن پاتک سنگینی را در منطقه "ابو قریب" آغاز کرد. جهت مقابله با دشمن، رزمندگان "گردان عمار یاسر" به همراه سردار دلاور اسلام "حاج غلامرضا صالحی" به منطقه اعزام شدند که پس از نبردی شدید، عاقبت با شهادت تعدادی از رزمندگان گردان عمار یاسر و سردار دریا دل و باصفا، "حاج غلامرضا صالحی"، قائم مقام فرمان‌دهی لشکر، دشمن به عقب رانده شد.

لشکر 27 و مقابله با توطئه منافقین

در آخرین روزرهای تیرماه‌١٣۶٧، با پذیرش قطعنامه ‌۵٩٨ از سوی جمهوری اسلامی ایران، استکبار جهانی و به خصوص عراق در یک بن بست استرتژیکی قرار گرفته و به قولی خلع سلاح شدند. آن‌ها به تصور این‌ که ایران، توان رزمی‌اش را از دست داده و همین امر باعث شده تا قطعنامه ‌۵٩٨ را بپذیرد، بر آن شدند تا با هجوم گسترده دیگری، ایران را از پای درآورند. از همین رو نیروهای فریب خورده منافقین با تجهیز و جمع‌آوری کلیه نیروهای خود از اقصی نقاط دنیا، اقدام به انجام عملیاتی برای اشغال شهرهای غرب کشور به منظور پیشروی و تصرف تهران نمودند. از سوی دیگر نیروهای تقویت شده عراق، با حمله گسترده دیگری ضمن عبور از مرزهای جنوبی تا ‌٢٠ کیلومتری اهواز پیشروی نموده و درصدد برآمدند تا شهرهای خرمشهر ـ آبادان و حتی اهواز را به اشغال خود در آوردند که بار دیگر نهیب حیدری امام خمینی (ره) به مدد این کشور آمد و با فرمان ایشان، سیل نیروهای مردمی به سوی جبهه‌های نبرد هجوم آوردند. به گونه‌ای که در کمتر از یک هفته، هم منافقین و هم نیروهای عراقی را تا پشت مرزهای بین‌المللی به عقب راندند.

در این مقطع نیز لشکر‌٢٧، با گسیل بخشی از نیروهای خود برای مقابله با توطئه منافقین و بخشی دیگر جهت مقابله با نفوذ عراق در منطقه شلمچه، نقش چشم‌گیری در سرکوبی این توطئه‌ها ایفا نمود.

با پذیرش قطعنامه ‌۵٩٨، از سوی طرفین و مشخص شدن آتش بس، عملاَ جنگ به اتمام رسید، اما لشکر ‌٢٧ تا دو سال پس از جنگ نیز مأموریت پدافند از منطقه "پاسگاه زید" را بر عهده داشت.

علاوه بر مأموریت پدافند از منطقه، کار تفحص و جستجوی پیکرهای مطهر شهدا، نیز از جمله اقداماتی بود که لشکر ‌٢٧ پس از اتمام جنگ به آن اهتمام ورزید و تا کنون آن را ادامه داده، که در این مسیر نیز شهدایی را تقدیم کرده است و ثمره آن، کشف پیکر بیش از پنج هزار شهید گرانقدر بوده است.

افزون بر مأموریت‌های رزمی، لشکر ‌٢٧ محمد رسول‌الله(ص) پس از پایان جنگ در سنگر سازندگی، به فعالیت پرداخت که در این راستا، شرکت در ساخت بزرگراه تهران ـ ساوه، سد عظیم کرخه و … را می‌توان نام برد.

لشکر پرافتخار محمد رسول الله (ص) در طول هشت سال دفاع مقدس و شرکت در چندین عملیات بزرگ و عاشورایی، چهار فرمان‌ده لشکر، شش قائم مقام لشکر، دو رئیس ستاد، ده فرمان‌ده تیپ، بیش از یکصد و پنجاه فرمانده و معاون گردان و هزاران نیروی سپاهی و بسیجی تقدیم انقلاب اسلامی نموده است که هم اکنون نیز با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سازمان‌دهی، مدیریت، آموزش و انضباط، تعمیر و نگهداری، پشتیبانی و سازمان‌دهی هزاران نفر از بسیجیان، لشکر مصمم است تا راه خونین شهداء را ادامه دهد.


چرا ارتش سوریه به نبرد با داعش در الرقه اولویت داد؟

شناسه خبر: 1103940 سرویس: بین الملل
ارتش سوریه

ارتش سوریه با تصمیم برای آزادسازی الرقه از کنترل داعش این پیام مهم را به دشمنان می‌رسد که معادله فدرالی کردن و تجزیه سوریه شکست خورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «النشره»، گروه تروریستی داعش شهرهای منبج در شمال استان حلب و شهر الرقه را در کنترل خود دارد. از نظر جغرافیایی این دو منطقه، در گسترش نفوذ داعش دارای اهمیت است. در هر 2 شهر داعش از هواداران کافی برخوردار نبود و از جنگجویانی خارج از رقه و منبج کمک گرفت. منبج تکیه گاهی را برای داعش تشکیل می دهد.

روستاهای حاصلخیز آن سبب شد تا این گروه نیازهای غذایی خود را تامین کند. الرقه هم در درجه نخست به داعش روحیه داده است. زیرا این شهر نخستین پایگاه داعش در سوریه است. طی سال های پیش به تدریج درد و رنج های ساکنان منبج و الرقه افزایش یافته و آنان مدت درازی برای رهایی از دست داعش انتظار کشیدند. برای آنان مهم نبود که به دست ارتش سوریه یا روس ها یا نیروهای های آمریکایی یا کردها رهایی یابند بلکه فقط در انتظار یک نیروی نظامی بودند که آنان را از دست داعش رهایی بخشد.

طی چند روز گذشته اطلاعاتی رسیده که نشان می دهد مردم خود را برای همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در روستاهای منبج آماده می کنند. داعش به سرعت این اخبار را با دروغهایی همراه کرد. این گروه مدعی شد که گشتی هایی که به کردها گرایش دارند همه کسانی را خود را آماده می کنند به طور دسته جمعی خواهند کشت. این شایعه ها در روستای ها منبج رواج یافت. اما در الرقه سلاح ها و افراد مسلح زیر کنترل داعش هستند.

حتی چاقوهای تیز را هم عناصر داعش از خانه های مردم به چپاول برده اند تا مبادا روزی علیه خودشان مورد استفاده قرار گیرد. اگر نیروهای نظامی به الرقه و منبج برسد احتمال آزادسازی این 2 شهر است. اما اکنون این سوال مطرح می شود که در صورت رخ دادن جنگ های خیابانی نتیجه چه خواهد شد؟ آیا ساکنان این شهرها قربانی خواهند شد؟ یا اینکه داعش را زیر فشار قرار خواهند داد؟ 

در منبج نیروهای دموکراتیک سوریه شورایی را تشکیل دادند تا مردم را به همکاری دعوت کنند و این رویکرد را که نیروهای نظامی که برای آزادسازی منبج خود را آماده می کنند به کردها گرایش شدید دارند، تکذیب کنند. جنگ در این شهر در مقایسه با الرقه آسان تر خواهد بود.به ویژه که کردها راه را به سوی منطقه الباب باز گذاشته اند تا عناصر داعش بدون درگیری از این منطقه فرار کنند. ارتش سوریه و همپیمانان آن به سوی الرقه پیشروی می کنند. مناطق جغرافیایی راهبردی در مسیر آن وجود دارد. مانند الطبقه و فرودگاه آن، منطقه السد.

در صورتی که ارتش سوریه این مناطق را به کنترل خود در آورد رقه به طور کلی زیر آتش قرار خواهد گرفت و از نظر نظامی سقوط خواهد کرد. رسیدن به این شهر و بازپسگیری آن به ارتش سوریه روحیه خواهد داد. اما اکنون این سوال مطرح می شود که چرا ارتش سوریه آزادسازی الرقه را بر آزادسازی حلب اولویت داد؟
شهر حلب از همه جهت جایگاه بالاتری دارد، اما هنوز زمان نبرد در این شهر فرا نرسیده است.

نبرد در این شهر از نظر میدان های نظامی و سیاسی پیچیده است. هنوز در مراکز تصمیم گیری کنگشران سوریه تصمیمی در این باره گرفته نشده است. در شرایطی که ارتش سوریه الرقه را آزاد کند جهانیان برای آنان دست خواهند زد. درباره حلب برخی از کنشگران سوریه برای افکار عمومی جهان اینگونه وانمود می کنند که ارتش سوریه با مخالفان میانه رو می جنگد این در حالی است که درباره الرقه آنان می گوید که ارتش سوریه داعش را شکست می دهد. هنگامی که اطلاعاتی به دست سوریه و روسیه رسید که آمریکا تمایل دارد به وسیله کردها به سوی الرقه پیشروی کند.

مردم سوریه پیش از تصمیم گیری کردها تصمیم آزادسازی الرقه را گرفتند. این شتاب دارای پیام ای چندی است که مهمترین آن شکست معادله فدرالی کردن و تجزیه سوریه است. مردم سوریه با این پیروزی در گفت و گوهای آینده خود را ثابت خواهند کرد و شرایط و دستاوردهای خود را بهبود خواهند بخشید. به طور طبیعی بازگشت الطبقه، السد، الرقه به دولت سوریه به این معنا است که ارتش سوریه و همپیمانان آن زمام امور را در دست گرفته اند. نبرد آشکاری در جبهه ها در جریان است. مهمترین مساله این است که روند امور در سوریه از نظر سیاسی و نظامی به آرامی در حال تغییر است. آنچه سال های پیش درباره سوریه صدق می کرد اکنون دیگر صدق نخواهد کرد و این مساله در مذاکرات آینده خود را نشان خواهد داد.

نیروهای عربستان کاخ ریاست جمهوری یمن را تسخیر کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،منابع آگاه یمنی در مصاحبه با پایگاه عربی-21 فاش کردند که نیروهای سعودی از روز ششم ماه ژوئن (17 خرداد) به جای نیروهای اماراتی مسئول حفاظت از کاخ ریاست جمهوری المعاشیق در شهر عدن شده اند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود افزودند: نیروهای سعودی در پی ورود "احمد عبید بن دغر" و وزرای دولت فراری یمن به کاخ معاشیق در عدن جایگزین نیروهای اماراتی شدند.

کاخ معاشیق در عدن اکنون به مقر وزرای دولت فراری یمن مبدل شده است.

منابع آگاه شمار محافظان کاخ ریاست جمهوری یمن را بین 200 تا 500 نفر تخمین زده اند.

نشریه آمریکایی:عملیات قریب الوقوع روسیه در سوریه

گروه بین الملل مشرق- نشریه آمریکایی "بیزینس اینسایدر" روز گذشته طی مقاله ای از قریب الوقوع بودن عملیات نیروهای روسی در عرصه میدانی سوریه خبر داده است.

نشریه آمریکایی:عملیات قریب الوقوع روسیه در سوریه

بنابر این گزارش، این نشریه مدعی شد که طی یک هفته اخیر روسیه با جدیت در حال آماده شدن برای یک عملیات بزرگ در سوریه بوده  و به همین منظور همزمان، ضمن تندتر کردن لحنش علیه گروه های تروریستی تکفیری نقش خود در عرصۀ میدانی را نیز با افزایش تعداد مستشارانش در سوریه تقویت کرده است. گذشته از این، حملات جنگنده های روسی در استان های حلب و ادلب در روزهای اخیر، سه برابر شده است.

نشریه آمریکایی:عملیات قریب الوقوع روسیه در سوریه

"بیزینس اینسایدر"، در ادامه، آورده است که روسیه برای یک عملیات گسترده علیه "جبهة النصره" (القاعده) آماده می شود. در همین راستا سرگی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اخیرا طی مصاحبه ای تصریح کرده است: "اطلاعات تایید نشده ای وجود دارد که نشان می دهد "مخالفان میانه رو" (ارتش آزاد) عمدا در مواضع جبهة النصره باقی می مانند تا این گروه تروریستی هدف حملات هوایی ائتلاف ضد تروریسم (ایران، روسیه، سوریه) قرار نگیرد". 

نشریه آمریکایی:عملیات قریب الوقوع روسیه در سوریه

بر این اساس به نظر می رسد که روسیه قصد دارد با گسترش عملیات نظامی خود، گروه های مسلح موسوم به "میانه رو" که علنا به هم پیمان القاعده در سوریه تبدیل شده اند را نیز هدف قرار دهد؛ زیرا این کشور طی چهار ماه اخیر فرصت کافی را به این گروه های مسلح داده است تا از گروه های تروریستی "داعش" و "جبهة النصرة" جدا شوند، به آتش بس پایبند بمانند و پای میز مذاکرات بیایند. حال این فرصت به پایان رسیده و مشخص شده است بسیاری از گروه های موسوم به "میانه رو"، که مورد حمایت غرب هستند، عملیات خود علیه نیروهای ارتش سوریه را با سازمان های تروریستی "داعش" و "جبهة النصره"، که شامل آتش بس نیستند، هماهنگ می کنند.

انقلابی‌گری و انقلابی بودن در کلام رهبر معظم انقلاب

انقلاب  اسلامی به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) – 14/ 3/ 95 پنج شاخص انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را مطرح ساختند. (متن کامل خبر )

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در مقاطع مختلفی بر لزوم انقلابی بودن تاکید داشتند که از جمله آن بیاناتشان در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۶۸ که فرمودند:

"انقلابیگری در صحنه سیاسی به این معناست که ما مواضع اسلامی و انقلابی خود را قاطعانه وبدون دل بستن به برخی از چهره های امید بخش کاذب حفظ کنیم و این خط صحیح دیپلماسی ماست."

مقام معظم رهبرى در دیدار گروه کثیرى از آزادگان در تاریخ 26 مرداد ماه 1371 فرمودند:

«باید در مقابل دشمنان و بدگویان و طعنه‌زنان انقلاب بایستید. عده‌اى خیال مى‌کنند چون از مبداء انقلاب فاصله گرفته‌ایم، هرچه از مبداء انقلاب دور شویم، انقلابیگرى ضعیفتر مى‌شود! این، خطاست. انقلاب که مال یک زمان خاص نیست، تا هرچه از آن زمان دور شدیم، انقلابیگرى ما کم شود.انقلاب، یک ایمان است؛ اعتقاد است؛ دین است. دین که از انسان فاصله نمى‌گیرد! فاصله‌ى انسان با دین، به حسب زمان که کم و زیاد نمى‌شود!»

ایشان در جمع مسوولان جهاد دانشگاهی در تاریخ 1 تیرماه 1383 فرمودند:

«انقلابی بمانید. روحیه‏ انقلابی یعنی اسیر حدود تحمیلی نشدن؛ قانع به گیرندگی قطره‏‌چکانی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن، و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به‏ دست آوردن. این، انقلاب و حرکت انقلابی است.»

رهبر معظم انقلاب در ایام کارشکنی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان‌ نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ در تاریخ 19 بهمن ماه 91  با صراحت انقلابی بودن خودشان را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند:

«من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. دیپلمات یک کلمه‌ای را می‌گوید، معنای دیگری را اراده می‌کند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‌زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم.»

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در بازدید از پژوهشکده ى رویان در تاریخ 25 تیر ماه 86 فرمودند:

«بعضیها تصور میکنند انقلابیگرى، یک حرکت انقلابى، یعنى حرکت بى انضباطِ همراه با شلوغى، سردرگمى و بى نظمى! میگویند آقا، آنها انقلابى بود و تمام شد! این، غلط است. مطلقاً در ذات تحرک انقلابى، اغتشاش و بى نظمى نیست. بعکس، انضباط انقلابى از محکمترین و قویترین انضباطهاست. انضباطى که ریشه از ذهن انسان، از دل انسان، از ایمان انسان میگیرد، بهترین انضباطها را دارد.

اول انقلابها از جمله انقلاب ما، بى نظمی هائى دیده می شود که این ناشى است از آغاز حرکت انقلابى؛ چون یک بناى کهنه ى درهم ریخته باید نابود شود و جایش یک بناى دیگر بیاید. این، چیز طبیعى اى است؛ ولى وقتیکه بناى نو، بناى جدید ساخته شد بر پایه هاى درست، حرکت بر اساس آن، حرکتِ منضبط و خوب خواهد بود و پیش خواهد رفت و این، انقلابى است. بنابراین انقلابیگرى را با بى نظمى و با شلوغکارى و با نشناختن ضابطه و قانون نباید اشتباه کرد. على اى حال، جهاد دانشگاهى از جاهائى است که ما به آن امید داریم براى آینده ى علمى کشور.»

ایشان در بیانات خود در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور در تاریخ 1 اردیبهشت ماه 1389 اظهار داشتند:

"شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابى هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالى که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهده‌ى مقابله‌ى با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید. «مثلکم کمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انکاثا»؛ مثل آن کسى شُدید که پشم را میریسد، تبدیل به نخ میکند، بعد نخها را دوباره باز میکند، تبدیل میکند به همان پشم یا پنبه‌ى نریسیده. با بى‌بصیرتى، با نشناختن فضا، با تشخیص ندادن حق و باطل، کرده‌هاى خودتان را، گذشته‌ى خودتان را باطل کردید. ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پر از ادعاى انقلابیگرى؛ اما باطن، باطن پوک، باطن بى‌مقاومت در مقابل بادهاى مخالف. این، آسیب‌شناسى است."

رهبر انقلاب در تاریخ 29 مهرماه 1389 خطاب به طلاب می‌فرمایند:

«از افراط و تفریط باید پرهیز کرد. جوان‌های انقلابی بدانند همانطور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌تفاوتی ضربه می‌زند، زیاده‌روی هم ضربه می‌زند؛ مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش داده شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابی‌گری این‌ها نیست. انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرایط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمی‌شود.»

یکی دیگر از ویژگی‌های فرد انقلابی را با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری می‌توان پرهیز از سیاست‌زدگی عنوان کرد که ایشان در سالگرد رحلت امام خمینی در 14 خردادماه 1390  در حرم امام خمینی (ره) فرمودند :‌

«اگر به نام عدالت‌خواهى و به نام انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابیگرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانى که از لحاظ فکرى با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر بخواهیم به نام انقلابیگرى و رفتار انقلابى، امنیت را از بخشى از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و هیأت وزیران 4 شهریورماه 1394 نیز نداشتن ترس را از مولفه های انقلابی بودن دانستند و در تببین آن فرمودند:

«مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم و بدانیم که «وَ للهِ‌ جُنودُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همه‌ی امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند، میتوان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند با توکّل به خدا، با پیمودن راه خدا.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم در تاریخ 19 دی ماه 1394 اظهار داشتند:

«مسئله‌ى شاخصهاى انقلابیگرى هم خیلى مهم است؛ یعنى واقعاً بدانیم شاخصها چیست، شاخصهاى انقلابیگرى را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخّص بکنیم، از کسانى که مطّلع‌تر از ما هستند بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگارى انقلاب، بدون تردید، خواهد بود.

دو خصوصیّت وجود دارد در عمل به این وظایف،: یک خصوصیّت همین است که انقلاب ماندگار خواهد شد. بدیهى است که ما، هم ریزش داریم، هم رویش داریم؛ بارها بنده گفته‌ام این را. کسانى هستند که یک روز انقلابى بودند، بعد فردا به‌خاطر یک عارضه‌اى، یا بحق یا بناحق، از انقلاب روبرمیگردانند. بعضى‌ها هستند که یک کار خلاف توقّعشان انجام میگیرد - فرض کنید یک ظلمى در یک جایى بهشان میشود - حق با آنها است امّا این موجب میشود که از انقلاب روبرگردانند؛ این کار ناحق است. بعضى‌ها هم به‌خاطر مسائل شخصى، مسائل خانوادگى و مسائل گوناگون، از انقلاب روبرمیگردانند. این میشود ریزش؛ اینها ریزشهاى انقلاب است. همه‌ى انقلابها ریزش دارند، همه‌ى نهضتهاى اجتماعى ریزش دارند امّا در کنار این ریزشها رویش [هم‌] هست.»

ایشان در بیانات خود در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مورخ 6 خرداد ماه 1395 اظهار داشتند:

 «اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛(۷) فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛(۸) در تفاسیر گفته‌اند مراد از این ضمیر «بِه‌»، قرآن است، با اینکه حالا کلمه‌ی قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن، هم مرحوم طبرسی در «مجمع‌البیان» [گفته است‌]، هم مرحوم علّامه‌ی طباطبائی؛ مرحوم علاّمه‌ی طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که مراد از «بِه‌» یعنی «بالقرآن»؛ بنده هم آنجا همین را در سخنرانی گفتم؛ بعد که آمدم، به ذهنم رسید که یک وجه اوضحی در اینجا وجود دارد که «فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌»، یعنی «بعدم الاطاعة»؛ عدم‌الاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا [میکند] و مستتر در آن فعل است؛  فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌، یعنی به این عدم‌الاطاعة، جِهادًا کَبیرًا؛ پس عدم‌الاطاعة شد جهاد کبیر؛ این معنا اقرب به ذهن است؛ حالا من البتّه فحص نکردم ببینم در بین مفسّرین کسانی این احتمال را داده‌اند یا نه، لکن به‌هرحال این احتمال، احتمال مهمّی است. جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن. پس مسیر و جهت‌گیری این مجلس این است؛ مسیر انقلابی، مسیر انقلابیگری، تعقیب راه انقلاب، تحکیم اسلام، تحکیم دین خدا.»